Używany Seat Toledo III - typowe awarie i problemy

W rodzinie Seatów z poprzedniej dekady łatwo się pogubić. Ibiza/Córdoba na tle swoich braci jeszcze czymś się wyróżnia, ale już Leon, Altea i Toledo wyglądają niemal tak samo. Nie można im jednak odmówić atrakcyjnego designu. Tym razem weźmiemy pod lupę model Toledo. Czy bliskie pokrewieństwo z Volkswagenem Golfem jest dla niego powodem do dumy?

Seat Toledo 3Seat Toledo 3
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Seat
Artur Kuśmierzak

Używany Seat Toledo III – historia modelu

Seat Toledo jest na rynku od 1991 roku. Pierwsza generacja była oferowana jako sedan. Samochód skonstruowano na płycie podłogowej Volkswagena Golfa II, a jego stylizacją zajął się Giorgetto Giugiaro.

Druga generacja weszła na rynek w 1998 roku. Powstała na takich samych zasadach jak poprzednik: platforma z niemieckiego kompaktu i design opracowany przez Giugiaro.

Seat Toledo 3
Seat Toledo 3 © mat. prasowe / Seat

W 2004 roku Seat zaprezentował kolejną odsłonę auta, która już znacznie różniła się od poprzedników. Inne są przede wszystkim nadwozia: nowe nakreślił Walter de'Silva. W założeniu sylwetka miała łączyć cechy minivana i sedana, ale zdecydowanie bliżej jej do tego pierwszego rodzaju nadwozia. Auto jest trochę przekombinowane i do złudzenia przypomina model Altea.

Toledo nie sprzedawało się tak dobrze, jak zakładano i w 2009 roku wycofano je z oferty hiszpańskiej marki. Następca pojawił się dopiero w 2012 roku. To już zupełnie inna konstrukcja: nowe Toledo nie jest minivanem, tylko bliźniaczym odpowiednikiem Škody Rapid. Ponieważ marka przeżywa obecnie kryzys, taki ruch był konieczny.

Używany Seat Toledo III – silniki

Benzynowe:

  • R4 1,4 (86 KM)
  • R4 1,6 (102 KM)
  • R4 1,8 TSI (160 KM)
  • R4 2,0 FSI (150 KM)
  • R4 2,0 TFSI (200 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 TDI PD (105 KM)
  • R4 2,0 TDI PD (136-140 KM)
  • R4 2,0 TDI PD DPF (140-170 KM)

Podstawowa odmiana benzynowa o pojemności 1,4 l była oferowana tylko na niektórych rynkach, na znalezienie Toledo III w Polsce z takim silnikiem nie ma co liczyć. Najbezpieczniejszą propozycją jest motor 1,6 l, który praktycznie się nie psuje. Spalanie w mieście? Od 9 do 11 l/100 km w zależności od stylu jazdy. Niestety, ta jednostka nie radzi sobie z rozpędzaniem hiszpańskiego minivana. Od 0 do 100 km/h samochód przyśpiesza w niecałe 13 s.

Seat Toledo 3
Seat Toledo 3 © mat. prasowe / Seat

W ofercie są jeszcze silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa oznaczone symbolami TSI, FSI i TFSI. Zapewniają rewelacyjną dynamikę, ale nie są wolne od wad. W jednostkach FSI i TFSI na zaworach osadza się nagar, a w 1,8 TSI dochodzi jeszcze problem z nadmiernie rozciągającym się łańcuchem rozrządu.

Osoby zdecydowane na silnik wysokoprężny mają do wyboru (tak samo jak w przypadku wersji benzynowych) albo dynamikę, albo niezawodność. Ci, którzy skuszą się na wariant 1,9 TDI, z pewnością będą zadowoleni z rzadkich wizyt u mechanika, ale po pewnym czasie zaczną narzekać na słabą elastyczność i problemy z wyprzedzaniem innych aut. Sprint od 0 do 100 km/h trwający 12,4 s trudno bowiem nazwać dynamicznym.

Seat Toledo 3
Seat Toledo 3 © mat. prasowe / Seat

Poza tym w egzemplarzach z większymi przebiegami może dojść do uszkodzenia turbosprężarki lub pompowtryskiwaczy. Zdarzają się także przypadki podwyższonej konsumpcji oleju silnikowego. Z kolei silnik 2,0 TDI, choć jest całkiem zrywny, boryka się z wieloma poważnymi awariami. Pękająca głowica, usterki wtryskiwaczy czy dwumasowego koła zamachowego to problemy, które prędzej czy później się pojawią. Na domiar złego w wersjach z filtrem cząstek stałych DPF użytkowanych w mieście często dochodzi do jego zapchania.

Używany Seat Toledo III – dane techniczne

Układ napędowy w Seacie Toledo III nie odbiega od standardów marki – silnik umieszczono poprzecznie, a napęd niezależnie od wersji przykazywany jest wyłącznie na koła przedniej osi. W ofercie są cztery przekładnie: 5- i 6-biegowa ręczna, 6-stopniowa automatyczna oraz zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa DSG.

W przednim zawieszeniu hiszpańskiego minivana zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Samochód nie został sprawdzony przez instytut Euro NCAP, ale zbliżona pod względem nadwozia i technologii Altea zdobyła w takich testach 5 gwiazdek, więc można przypuszczać, że Toledo III zapewnia podobny poziom bezpieczeństwa.

Seat Toledo 3
Seat Toledo 3 © mat. prasowe / Seat

Używany Seat Toledo III – typowe usterki

Udręką właścicieli Seata Toledo III są problemy z elektryką. W jednych autach zacinają się elektrycznie podnoszone szyby, w innych szwankuje podgrzewanie lusterek, w jeszcze innych notorycznie przepalają się żarówki.

Nie są to poważne awarie, ale ich nagromadzenie jest uciążliwe. Świecąca się kontrolka poduszek powietrznych to znak, że pod jednym z foteli rozłączyła się kostka odpowiedzialna za ich prawidłowe funkcjonowanie.

Seat Toledo 3
Seat Toledo 3 © mat. prasowe / Seat

Odradzam zakup aut ze skrzynią DSG, w której przy przebiegu powyżej 200 000 km mogą pojawić się problemy z mechatroniką i łożyskami. W tylnym zawieszeniu dość szybko uszkodzeniu ulegają elementy metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora.

Trwałością nie grzeszą również niektóre przyciski i plastiki w kokpicie (wycierająca się farba), ale to problem typowy dla wielu aut koncernu Volkswagen. Na słynną niemiecką jakość nie ma w tym przypadku co liczyć, a wszystko przez oszczędności.

Co jeszcze może zawieść w hiszpańskim minivanie? Przede wszystkim drobnostki. Zamki, spryskiwacz tylnej szyby, a także wsporniki klapy bagażnika. Niekiedy zawodzi klimatyzacja.

Na pochwałę zasługuje za to doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne; nawet w autach z początku produkcji nie widać najmniejszych ognisk rdzy. Jeśli takie się pojawią, to z pewnością jest to egzemplarz niefachowo naprawiony po wypadku.

Używany Seat Toledo III – naszym zdaniem

Seat Toledo III to mieszanka minivana z sedanem. Udana? Jak pokazały wyniki sprzedaży, samochód nie cieszył się zbyt dużą popularnością, więc przygotowując następcę, Hiszpanie zrezygnowali z niesztampowych rozwiązań. Czego nie docenili potencjalni klienci? Bardzo przestronnego wnętrza z ogromnym bagażnikiem o pojemności 500 l, bogatej oferty silnikowej, dobrych własności jezdnych i osiągów oraz nowoczesnego designu.

Zaletą hiszpańskiej konstrukcji jest również dostępność tanich zamienników. Wady? Awaryjne mocniejsze silniki, marna jakość wykończenia wnętrza, brak wyrazistego charakteru i szwankująca elektryka.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach