Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - koło ratunkowe [test autokult.pl]

Ostatni okres nie był łaskawy dla marki Seat, nie dziwi więc fakt, że hiszpański producent pod skrzydłami niemieckiego rodzica wiąże bardzo duże nadzieje z ostatnimi modyfikacjami i nowymi modelami. Jako pierwsza na nasz redakcyjny parking trafiła odświeżona Ibiza. Jak bardzo różni się od wersji sprzed liftingu?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Rafał Warecki

Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - test


Ostatni okres nie był łaskawy dla marki Seat, nie dziwi więc fakt, że hiszpański producent pod skrzydłami niemieckiego rodzica wiąże bardzo duże nadzieje z ostatnimi modyfikacjami i nowymi modelami. Jako pierwsza na nasz redakcyjny parking trafiła odświeżona Ibiza. Jak bardzo różni się od wersji sprzed liftingu?

Z zewnątrz

Wygląd zewnętrzny prezentowanego Seata Ibizy to największa, choć nadal niewielka w ogólnym rozrachunku zmiana. Zmiany objęły delikatne przetłoczenie na dole tylnego zderzaka i podział wkładu oświetlenia pod kloszem reflektorów. Modyfikacje przedniej części auta dużo bardziej rzucają się w oczy. Całkowicie odmieniony przedni pas to zasługa nowych reflektorów o ostrzejszym zarysie ze światłami LED do jazdy dziennej, nawiązującymi do marki Audi. Gruntownemu przemodelowaniu został również poddany zderzak wraz ze zintegrowaną atrapą chłodnicy. Nieco dziecinny uśmiech dolnego wlotu powietrza zastąpiono odwróconym trapezem. Dzięki tym zmianom Ibiza wygląda doroślej i lepiej wkomponowuje się w gruntownie odświeżoną ofertę Seata. Nieco szaleństwa dodaje też zielony lakier Lima, który przykuwa wzrok do zgrabnej sylwetki. Zmiany w wyglądzie mimo niezbyt wielkiego zakresu można z pewnością zaliczyć do udanych.

Wewnątrz

To, co znajduje się w środku Ibizy, ani nie przyciąga, ani nie odrzuca. Materiały, mimo że są twarde, wyglądają dość atrakcyjnie i nie trzeszczą podczas przejazdów przez nierówności. Warto zwrócić uwagę na to, że im niżej od deski rozdzielczej, tym plastiki są gorszej jakości. Płat tworzywa w górnej części kokpitu od strony pasażera, wygodna i dobrze wyprofilowana kierownica obszyta naturalną skórą czy okrągłe nawiewy powietrza ze srebrnymi obwódkami sprawiają bardzo dobre wrażenie.

Kierując wzrok w dół – już w okolice panelu klimatyzacji - dostrzeżemy dość toporny i podatny na zarysowania plastik, należy jednak pamiętać o tym, że Ibiza to segment B. Na pochwałę zasługuje na pewno ergonomia zwróconej ku kierowcy deski rozdzielczej oraz intuicyjność obsługi i przyjemne dla oka, czytelne zegary. Na drugiej szali znajduje się niezbyt czysto grający system nagłośnienia i sam radioodbiornik, który potrafi na chwilę zgubić stację nawet podczas jazdy po dużym mieście.

Jak na gabaryty Ibizy miejsca wewnątrz jest wystarczająco dużo, szczególnie jeśli na tylnej kanapie nie siedzą zbyt rosłe osoby. Fotele są umiarkowanie wygodne i trzymanie boczne w zakrętach jest im praktycznie obce. Miejski Seat ma za to całkiem duży bagażnik, który dzięki sporej głębokości po pokonaniu dość wysokiego progu może zmieścić nawet większe pakunki.

Na drodze

Ibiza z silnikiem TSI o pojemności 1,2 l nie zachęca jednak do szybkiej jazdy - bardziej do leniwego przemieszczania się po mieście. Pięciostopniowa przekładnia ręczna ma bardzo dobrze dobrane przełożenia i praktycznie nie czuć tutaj potrzeby dokładania szóstego biegu. Skok lewarka jest lekki i jednocześnie dość precyzyjny. Po przełamaniu ledwie wyczuwalnego oporu bieg praktycznie sam wskakuje na swoje miejsce.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Dynamika małego Seata nie powala na kolana, ale wspomniana jednostka radzi sobie z autem całkiem dobrze, szczególnie w zakresie niższych i średnich prędkości obrotowych. Ibiza potrafi również być dość oszczędna. Zużycie paliwa na poziomie 7,0-7,5 l/100 km w mieście i 5,0-5,5 l/100 km w leniwej trasie to dobry wynik, który z pewnością można jeszcze poprawić.

Prezentowany egzemplarz wyposażony był również w pakiet Ecomotive, zawierający asystenta ruszania pod górę, system odzyskiwania energii hamowania oraz coraz częściej montowany w autach tego segmentu system Start&Stop, który tak jak w większości samochodów grupy VW AG sprawuje się bardzo dobrze i nie przeszkadza w normalnej eksploatacji.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Ibiza to w swoim segmencie bardzo mocny średniak, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Subtelne odświeżenie stylistyczne poprawiło wygląd auta i jednocześnie przypomniało klientom, że marka Seat wciąż istnieje, a jej dzieci ze związku z Volkswagen AG potrafią być naprawdę atrakcyjne. Czy nowe koło ratunkowe pomoże podtopionego Seatowi wypłynąć na suchy, stabilny ląd? O tym jak zwykle zadecydują klienci.

  • Udane odświeżenie stylistyczne
  • Dobre prowadzenie
  • Bardzo dobra skrzynia biegów
  • Rozsądne zużycie paliwa
  • Wysoka ergonomia deski rozdzielczej
  • Niektóre materiały wnętrza
  • Słabe nagłośnienie i radio
Zobacz inne testy samochodów marki Seat!Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - dane techniczne
Testowany egzemplarz: Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, turbosprężarka
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:SOHC 8V
Objętość skokowa:1197 cm3
Stopień sprężania:10
Moc maksymalna:105 KM przy 5000 rpm
Moment maksymalny:175 Nm przy 1550-4500 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:87,7 KM/l
Skrzynia biegów:5-stopniowa, manualna
Typ napędu:Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne:Belka skrętna
Układ kierowniczy:Wspomagany, zębatkowy
Średnica zawracania:10,5 m
Koła, ogumienie przednie:215/45 R16
Koła, ogumienie tylne:215/45 R16
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d.
Masa własna:1095 kg
Stosunek masy do mocy:10,4 kg/KM
Długość:4061 mm
Szerokość:1693 mm
Wysokość:1445 mm
Rozstaw osi:2469 mm
Rozstaw kół przód/tył:1465/1457 mm
Prześwit (przód/tył):b.d.
Pojemność zbiornika paliwa:45 l
Pojemność bagażnika:292 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:526 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:1200 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,8 s
Prędkość maksymalna:190 km/h
Zużycie paliwa (miasto):5,9 l/100 km8,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,3 l/100 km6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,9 l/100 km7,0 l/100 km
Emisja CO2:113 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:53 312 zł
Model od:44 790 zł
Wersja silnikowa od:53 312 zł

Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - galeria

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/21] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach