Samochody w Japonii już ze sobą rozmawiają. Niedługo ma to być standard

Volkswagen niedawno zapowiedział, że jego samochody już niedługo będą potrafiły wymieniać między sobą informacje, a także zbierać je od infrastruktury drogowej. Podobne rozwiązanie posiada już Toyota, której wybrane modele korzystają z niego w Japonii. O czym samochody "rozmawiają między sobą"?

Infrastruktura miejska informuje samochody o ruchuInfrastruktura miejska informuje samochody o ruchu
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Szymon Jasina

Za pośrednictwem ITS (Intelligent Transportation System) samochody wiedzą, czy mogą bezpiecznie skręcić w lewo, wjechać na skrzyżowanie lub jakie światło obowiązuje na kolejnej krzyżówce i jak szybko się zmieni. Bezprzewodowo odbierają także informację od pojazdów uprzywilejowanych jadących na sygnale, dzięki czemu kierowca nie musi polegać wyłącznie na własnym słuchu, żeby się zorientować, że powinien ustąpić drogi karetce.

Pierwszym krajem, w którym ITS został wprowadzony do użytku w niektórych aglomeracjach, jest Japonia. Toyota jako pierwszy producent zaczęła wyposażać swoje wybrane, dostępne na japońskim rynku modele w urządzenia ITS Connect. Program stopniowo jest rozszerzany na kolejne miasta, modele samochodów i marki.

W Montrealu odbył się 24. Światowy Kongres ITS, na którym zostanły zaprezentowane nowe technologie, rozwiązania i usługi w dziedzinie łączenia samochodów w chmurze, zautomatyzowanego prowadzenia, smart cities i nowych środków transportu. Toyota pokazała tam system bezpieczeństwa "Cooperative ITS", opracowany z myślą o eliminacji wypadków drogowych. Składają się na niego m.in. układ zapobiegania kolizjom podczas skrętu w lewo, który uniemożliwia wjechanie na drogę, jeśli nadjeżdża nią inny pojazd, oraz układ zapobiegający wjechaniu na skrzyżowanie, jeśli grozi to zderzeniem z innym samochodem.

Na stoisku marki zostały zaprezentowane także serwisy mobilne wykorzystujące bezprzewodowy rejestrator danych, który zbiera i przetwarza w czasie rzeczywistym nagrania z przedniej kamery i dane o parametrach jazdy. Dobrym przykładem zastosowania rejestratora jest serwis w formie dynamicznej mapy informującej o zagęszczeniu ruchu na poszczególnych pasach drogi wielopasmowej. Dane pochodzą z przednich kamer zamontowanych w 500 taksówkach w Tokio.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są