Samochody tak złe, że nawet Rosjanie ich nie chcą

SAIPA to producent, który chce wykorzystać sankcje nałożone na Rosję i zaspokoić na tym rynku popyt na nowe samochody. Irańska marka jednak budzi wątpliwości wśród ekspertów i istnieją poważne wątpliwości, czy przekona do siebie klientów.

Saipa AtlasSaipa Atlas
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Saipa
Kamil Niewiński

Sankcje nałożone na Rosję mocno uderzyły w tamtejszy przemysł motoryzacyjny. By zaspokoić popyt, konieczne było zwrócenie się do rodzimych marek lub poszukanie nowych współpracowników z państw, które nie zwracają uwagi na nałożone na ten kraj blokady. To właśnie dlatego w Rosji już za niedługo pojawi się marka, która ma w planach zaspokoić popyt na nowe auta.

SAIPA (Société Anonyme Iranienne de Production Automobile) to irański producent, który z pewnością nie jest znany wielu osobom. Jego plan operacyjny opiera się raczej na tworzeniu modeli na licencji starszych konstrukcji innych marek, chociaż w portfolio nie brakuje również autorskich samochodów. SAIPA w tym roku rozpoczęła już eksport swoich egzemplarzy do Białorusi, a kolejnym etapem ekspansji jest właśnie Rosja.

Na papierze wszystko wygląda całkiem dobrze. Ceny zaczynają się od 1 miliona rubli, czyli około 52 tysięcy złotych, a wyposażenie, które w standardzie obejmuje m.in. poduszki powietrzne, ABS czy czujniki cofania wygląda lepiej niż w przypadku wielu rosyjskich producentów. Mimo tego eksperci uważają, że cena tych samochodów i tak jest mocno wygórowana.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tiumeń. Wypadek łady na autostradzie. Nagranie świadka

Samochody marki SAIPA to przestarzałe konstrukcje, które mają gigantyczne problemy z niezawodnością. Dodatkowo koszty utrzymania tych aut opisywane są jako "niezrozumiałe". Wyposażenie również nie powala na kolana - brakuje chociażby takich rzeczy, jak automatyczna klimatyzacja, dotykowe radio, czy bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Zdecydowanie nie są to auta na miarę 2023 roku.

Jak przyznają eksperci z agencji analitycznej Autostat, jedyną opcją, która sprawiłaby, że saipy byłyby dla Rosjan opłacalnym i rozsądnym wyborem, byłoby zmniejszenie ich ceny. Jako opcję podaje się chociażby możliwość składania tych aut w rosyjskich fabrykach. W przeciwnym wypadku trudno jest mówić o tym, że modele irańskiego producenta są jakkolwiek warte swoich pieniędzy.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik