Samochody elektryczne bez akcyzy to już fakt. Potanieją, ale ciągle będą drogie

Ustawa o elektromobilności od początku zakładała zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydowe. Dotychczas jednak rząd nie miał zgody Komisji Europejskiej na wprowadzenie takiego zapisu. W końcu ją dostał, ale największy powód do radości mają najbogatsi.

BMW i3 to jeden z pierwszych, popularnych elektrykówBMW i3 to jeden z pierwszych, popularnych elektryków
Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Lubczański
Michał Zieliński

Dobra wiadomość jest taka, że – zgodnie z obietnicą złożoną przy okazji ustawy o elektromobilności – samochody elektryczne na polskim rynku w końcu potanieją. Nie spodziewajcie się jednak, że nagle będą kosztować tyle, co spalinowe. Cena aut na prąd zostanie pomniejszona o kwotę, którą dotychczas stanowiła akcyza. Ze względu na zerową pojemność silnika wynosiła ona 3,1 proc., więc realnie mówimy tutaj o kilku tys. zł oszczędności.

Dlaczego dopiero teraz?

Co prawda ustawa o elektromobilności weszła w życie 22 lutego 2018 roku, ale jej poszczególne elementy startowały z opóźnieniem. Wystarczy przypomnieć o darmowym parkowaniu w mieście i możliwości poruszania się po buspasach. Kierowcy przywileje dostali pod koniec lutego, ale odpowiednie naklejki do oznaczania samochodów miały pojawić się dopiero 1 lipca. Piszę "miały", ponieważ realnie nikt 1 lipca ich nie widział, a kierowcy otrzymywali je dopiero w późniejszych terminach.

Podobnie sprawa ma się ze zniesieniem akcyzy. Taka ulga musiała zostać rozpatrzona przez Komisję Europejską, nim mogła wejść w życie. Oczywiście twórcy ustawy zgłosili się do niej z tym pomysłem, ale zrobili to 3 stycznia, czyli krótko przed uchwaleniem nowych przepisów. Gdyby tego było mało, dokumenty zostały wycofane i powstało kolejne opóźnienie. Teraz już wszystko się udało i 18 grudnia KE zaakceptowała wniosek.

Ile zaoszczędzimy?

W przypadku aut elektrycznych – niewiele. Przykładowo podstawowy Nissan Leaf kosztuje 155 800 zł, co oznacza, że maksymalnie akcyza wynosi ok. 5 tys. zł. Realnie jest to mniej, ponieważ na kwotę w salonie składa się jeszcze zysk importera. Gdyby ktoś rozważał zakup samochodu wodorowego oszczędności również będą skromne.

Dużo więcej zyskają osoby kupujące elektryka w leasingu. Kwota amortyzacji w majątku firmy w środkach trwałych jest limitowana do 150 tys. zł brutto, ale tylko dla aut spalinowych. Dla samochodów na prąd i hybryd typu plug-in limit ten wynosi od teraz 225 tys. zł.

Najwięcej powodów do radości mają jednak ci, którzy na firmę kupują hybrydę typu plug-in z dużym silnikiem. Tam stawka akcyzy wynosiła dotychczas 18,6 proc., więc w połączeniu z wysoką ceną auta, w kieszeni zostanie naprawdę sporo. Jednym z najdroższych aut tego typu na polskim rynku jest Porsche Panamera Sport Turismo e-Hybrid, którego cennik otwiera kwota ok. 920 tys. zł. Po zmiana w akcyzie powinna spaść sporo ponad 100 tys. zł.

Czy to nie za mało?

– Zgoda Komisji Europejskiej to duży sukces Polski i kolejny krok na drodze do popularyzacji zeroemisyjnego transportu wśród Polaków – mówił w Brukseli minister Krzysztof Tchórzewski. Wątpliwości nie ulega, że atrakcyjniejsze warunki finansowania elektryków i delikatne obniżenie ich cen mogą przełożyć się na zwiększenie ich popularności, ale nie spodziewałbym się wielkiej rewolucji na drogach.

Natomiast cieszy, że w temacie aut elektrycznych w końcu coś zaczyna się dziać. Powstaje coraz więcej ładowarek, takie samochody pojawiają się w usługach car sharingowych, dzięki czemu rośnie świadomość społeczeństwa. Z czasem na rynek trafią też tańsze auta, które z pewnością skorzystają z przygotowanego już teraz ekosystemu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa