Saaby cabrio kończą 25 lat - 900 i 9-3 w liczbach

W tym roku kabriolety Saaba obchodzą 25. urodziny. Szwedzki producent, mimo ogromnych problemów finansowych, pamięta o tej dacie. Wprawdzie Saab nie uczcił rocznicy, przygotowując coś specjalnego dla fanów marki, jednak postanowił nam przypomnieć historię swoich kabrioletów.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

W tym roku kabriolety Saaba obchodzą 25. urodziny. Szwedzki producent, mimo ogromnych problemów finansowych, pamięta o tej dacie. Wprawdzie Saab nie uczcił rocznicy, przygotowując coś specjalnego dla fanów marki, jednak postanowił nam przypomnieć historię swoich kabrioletów.

Historia kabrioletów Saaba rozpoczyna się w 1983 roku, kiedy to na targach we Frankfurcie szwedzki producent zaprezentował nowy concept car z miękkim składanym dachem. Auto bazowało na modelu 900 z nadwoziem lifback.

Saab-Convertible-05
Saab-Convertible-05

Po pozytywnym przyjęciu auta ze strony opinii publicznej, Saab rozpoczął seryjną produkcję modelu. Za montowanie egzemplarzy odpowiedzialna była firma Valmet Automotive z siedzibą w Finlandii. Cabrio trafiło do salonów 3 lata później, w 1986 roku, pierwszych 400 egzemplarzy przeznaczonych było tylko dla rynku północnoamerykańskiego.

900 Convertible, bo taką nazwę dostał model sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, był napędzany dwulitrowym silnikiem benzynowym wspieranym turbosprężarką. Jednostka ta produkowała 175 KM. Później na rynku pojawiły się mocniejsze wersje wraz z topową odmianą Aero.

Saab-Convertible-014
Saab-Convertible-014

W 1993 roku Saab zaprezentował nową generację modelu 900, który bazował na płycie podłogowej Opla Vectry. Model ten również miał cztery miejsca oraz miękki składany dach, jednak w odróżnieniu od poprzednika cała konstrukcja po złożeniu całkowicie chowała się pod specjalną pokrywą, przez co tył auta był płaski.

W 1998 roku Saab odświeżył kabriolet i zmienił nazwę modelu na 9-3 Convertible. Kolejna karta historii otwiera się w 2003 roku, kiedy to szwedzki producent zaprezentował trzecią generację auta, która jest produkowana do dzisiaj. Od tego czasu auto przeszło serię drobnych usprawnień, w skład których wchodzi m.in. ulepszony system składania dachu czy tapicerka niewchłaniająca wody.

Saab-Convertible-03
Saab-Convertible-03

Model 9-3 jest pierwszym na świecie kabrioletem z miękkim dachem, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto jest dzisiaj dostępne również w edycji specjalnej zaprezentowanej na targach w Genewie, którą Saab uczcił rok niezależności po wykupieniu firmy od koncernu General Motors.

Jeżeli szwedzki producent upora się z problemami finansowymi, w 2012 roku na rynku powinna pojawić się nowa odsłona modelu 9-3, na bazie której niedługo później powstanie również kabriolet.

Produkcja Saaba 900/9-3

Pierwsza generacja (1986-1993) - 48 849 egzemplarzy

Druga generacja (1994-2002) - 149 145 egzemplarzy

Trzecia generacja (2003-) 99 535 egzemplarzy

Dodatkowe informacje na zdjęciu poniżej.

Saab-Convertible-01
Saab-Convertible-01
  • Saaby cabrio
  • Saab-Convertible-01
  • Saab-Convertible-015
  • Saab-Convertible-016
  • Saab-Convertible-017
  • Saab-Convertible-018
  • Saab-Convertible-019
  • Saab-Convertible-020
  • Saab-Convertible-021
  • Saab-Convertible-022
  • Saab-Convertible-023
  • Saab-Convertible-03
  • Saab-Convertible-04
  • Saab-Convertible-05
  • Saab-Convertible-06
  • Saab-Convertible-07
  • Saab-Convertible-08
  • Saab-Convertible-09
  • Saab-Convertible-010
  • Saab-Convertible-011
  • Saab-Convertible-012
  • Saab-Convertible-013
  • Saab-Convertible-014
[1/23] Saaby cabrio Źródło zdjęć: |

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach