Kia rusza z produkcją 6 kwietnia. Reszta producentów jeszcze się wstrzymuje

"To jeden z najgorszych kryzysów, jaki dotknął motoryzację" zauważa Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Nie każdy się poddaje. Podczas gdy fabryki zaczynają tworzyć respiratory czy pozostają zamknięte do połowy kwietnia, Kia na Słowacji za kilka dni wraca do produkcji aut.

Fabryka Kii w Żylinie produkuje np. modele CeedFabryka Kii w Żylinie produkuje np. modele Ceed
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

1,11 mln pracowników fabryk zostało bezpośrednio dotkniętych pandemią koronawirusa. Łącznie, wliczając w to osoby związane z poddostawcami, mówimy o 13 mln osób w całym sektorze. Polskie fabryki jeszcze nie ruszają, ale zupełnie inaczej jest tuż za południową granicą. W Żylinie na Słowacji, ok. 46 kilometrów od polskiej Jaworzynki, 6 kwietnia z produkcją ruszy Kia.

"Kia Motors Słowacja wstrzymała produkcję na dwa tygodnie. Fabryka miała ruszyć w kwietniu" – wyjaśnia mi Jan Žgravčák odpowiedzialny za komunikację zewnętrzną tego obiektu. "Wykorzystamy wszystkie obowiązkowe i możliwe środki zalecane przez słowackie władze, takie jak mierzenie temperatury, maseczki, ograniczenie kontaktów i dezynfekcję" – dodaje. W obiekcie pracuje prawie 3 tysiące osób. Na Słowacji wykryto ponad 300 przypadków zarażenia koronawirusem.

Z kolei Hyundai potwierdził, że jego obiekt w czeskich Nosovicach uruchomi linie montażowe 14 kwietnia. Nieco ostrożniej podchodzą do tego Niemcy. Grupa Volkswagena, choć zamknęła swoje fabryki w połowie marca na dwa tygodnie, nie zamierza ryzykować. Już zapowiedziano, że pracownicy nie pojawią się w nich przynajmniej do 19 kwietnia. Po części jest to spowodowane samym wirusem, po części jest to pokłosie słabej sprzedaży, jak i niezbyt sprawnie działających dostaw.

Aby dowiedzieć się, jak będzie wyglądać sytuacja w Europie, trzeba spojrzeć na Daleki Wschód. Chiny, jako największy rynek motoryzacyjny świata, zanotowały w lutym spadek rejestracji nowych pojazdów o 80 proc. Wstrzymujący się jeszcze w Europie Volkswagen prognozuje jednak, że marzec zostanie "zamknięty" z wynikiem sprzedaży na poziomie miliona egzemplarzy. To cztery razy więcej niż w lutym.

Stephan Woellenstein, szef marki w Państwie Środka zauważa, że "skutki kryzysu będą za nami w ciągu dwóch lub trzech miesięcy". Dokładna obserwacja sytuacji na tak odległym rynku da nam obraz prawdopodobnego scenariusza, który czeka Europę.

Dzisiaj jednak dalej musimy liczyć się ze zmianą specjalizacji branży motoryzacyjnej. Eric-Mark Huitema, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, wskazuje, że komponenty znajdują zupełnie nowe zastosowanie. Silniczki wycieraczek trafiają do uniwersytetów budujących prototypy respiratorów, drukarki 3D tworzą przybory dla lekarzy, maseczki z lakierni trafiają do szpitali, a samochody używane przez importerów służą potrzebującym.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik