WAŻNE
TERAZ

Upadł rząd we Francji. Nie uzyskał wotum zaufania

Rusza Dakar 2018. Jak trenowała ekipa z Kamaza?

  1. edycja Rajdu Dakar rozpocznie się 6 stycznia 2018 roku. Od 10 lat legendarna impreza gości w Ameryce Południowej. Nie oznacza to jednak, że zespoły zmuszone są do treningów wyłącznie w gorącym klimacie. Przypominamy jak Kamaz przygotowywał się do rywalizacji jeszcze kilka miesięcy temu.
7 metrów długości, 10 ton wagi i 1000 litrów oleju napędowego na pokładzie. Emisja CO2: nieznana7 metrów długości, 10 ton wagi i 1000 litrów oleju napędowego na pokładzie. Emisja CO2: nieznana
Źródło zdjęć: © stopklatka z YouTube
Mateusz Lubczański

Start tegorocznej edycji ma miejsce w Limie, do której załogi powracają po pięcioletniej przerwie. Metę po raz pierwszy wyznaczono w miejscowości Cordoba w Argentynie. Przed zawodnikami 8700 km w pyle, piasku, błocie i palącym słońcu.

Obok samochodów, motocykli czy quadów, na linii startu pojawią się też gigantyczne ciężarówki. W poprzednim roku najlepszy wynik osiągnął Eduard Nikolaev w pojeździe Kamaza. Nie zabraknie go również na starcie w Limie. Szanse na zwycięstwo są spore, ponieważ rywal Nikolaeva, Gerard de Rooy, startuje w trwającym w tym samym czasie Africa Eco Race.

Oto 10 ton lecących na odległość 37 metrów
Oto 10 ton lecących na odległość 37 metrów © stopklatka z YouTube

By przygotować się do morderczej rywalizacji, Kamaz testuje swoje auta w śniegu. Okazuje się, że na kole podbiegunowym idealnie imituje on piasek, pozwalając na dokładne zbadanie zachowania długiego na ponad 7 m Kamaza 4326. A jest co obserwować – skok zawieszenia wynosi 30 cm, a w dalekiej Rosji udało się przelecieć aż 37 m. Podobne wyczyny będą przez najbliższe dni codziennością dla zawodników.

Kamaz na zdjęciu napędzany jest silnikiem wysokoprężnym V8 o pojemności ponad 16 litrów. 1000 koni mechanicznych rozpędza ciężarówkę do "setki" w 11,5 sekundy. Moc trafia na koła dzięki 16-stopniowej skrzyni. W tegorocznym Dakarze Kamaz będzie też testował rzędowy, 6 cylindrowy silnik, który ma spełniać nadchodzące normy homologacyjne.

Poniżej przypominamy jak ważący ponad 10 ton Kamaz potrafi zaginać prawa fizyki.

Russian Kamaz Truck Sends a Snow Jump

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery