RPO chce zmiany systemu karania za pomocą fotoradarów. Dziś trzeba donosić na siebie

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił o zmianę przepisów dotyczących właścicieli pojazdów sfotografowanych przez fotoradary. Zdaniem RPO dzisiejsze regulacje łamią konstytucyjne prawa zmotoryzowanych, ograniczając prawo do obrony.

Kierowcy nieprzestrzegający przepisów oczywiście muszą być karani, ale powinno się to odbywać z poszanowaniem prawa.Kierowcy nieprzestrzegający przepisów oczywiście muszą być karani, ale powinno się to odbywać z poszanowaniem prawa.
Źródło zdjęć: © GITD
Tomasz Budzik

Choć polskie fotoradary są oznakowane, w 2019 r. w sidła systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wpadło 717 tys. osób. Jak wygląda to w praktyce? Na podstawie numerów rejestracyjnych pojazdu typowany jest jego właściciel. Otrzymuje on przesyłkę, w której zawarty jest formularz umożliwiający przyznanie się do winy, wskazanie sprawcy wykroczenia lub odmowę jego wskazania i nieprzyznanie się do winy, ale wraz ze zgodą na ukaranie grzywną za niewskazanie sprawcy.

Zdaniem RPO takie rozwiązanie stoi w sprzeczności z art. 42 ust. 2 Konstytucji, dającym obywatelom prawo do obrony na każdym etapie postępowania. Jednym z jej przejawów jest milczenie, co oznacza, że nie można zmuszać kogokolwiek do samooskarżania i dostarczenia przeciw sobie dowodów.

W 2014 r. Trybunał Konstytucyjny rozpatrywał już sprawę dotyczącą opinii o niezgodności systemu karania kierowców z ustawą zasadniczą. Uznano wówczas, że nie jest niezgody z Konstytucją paragraf, który nakazuje wskazanie sprawcy wykroczenia drogowego. Zdaniem RPO tamto rozstrzygnięcie nie dotyczyło jednak prawa do zachowania milczenia we własnej sprawie.

Jak dodaje RPO, "art. 14 ust. 3 lit. g Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych przyznaje prawo do efektywnego nieprzyznawania się do winy. Niezgodny z tym standardem jest art. 78 ust. 4 p.r.d. w związku z art. 96 § 3 K.w". Co mówią te przepisy?

Zgodnie z art. 96 § 3 Kodeksu wykroczeń karze grzywny podlega ten, "kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie". Na podstawie zaś art. 78 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym "właściciel lub posiadacz pojazdu jest obowiązany wskazać na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie, chyba że pojazd został użyty wbrew jego woli i wiedzy przez nieznaną osobę, czemu nie mógł zapobiec”.

Według RPO polskie przepisy sprawiają, że osoba oskarżona o popełnienie wykroczenia uwiecznionego przez fotoradar nie może skorzystać z prawa do milczenia gwarantowanego zarówno przez Konstytucję RP, jak i międzynarodowe prawa obowiązujące w Europie. Jeśli na zdjęciu przysłanym przez GITD twarz kierowcy jest niewyraźna, można mieć problem ze wskazaniem sprawy. Wówczas pozostaje przyjąć grzywnę za niewskazanie sprawcy lub przyznać się do winy mimo braku pewności popełnienia wykroczenia.

Adam Bodnar zwrócił się do przewodniczącego senackiej Komisji Ustawodawczej Krzysztofa Kwiatkowskiego o zmianę prawa. Chodziłoby o dodanie do art. 96 K.w. nowego § 4, w którym wskazano by, że "nie podlega karze z § 3 ten, kto nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie, gdy udzielona w ten sposób informacja, mogłaby stanowić dowód w postępowaniu w sprawie o wykroczenie przeciwko niemu samemu”.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej