Rozrusznik – co to jest, jak działa i jakie są objawy jego awarii?

Rozrusznik to stosunkowo proste urządzenie składające się z silnika elektrycznego i zębatki, która zazębiona z wieńcem koła zamachowego silnika wprawia je w ruch w celu uruchomienia. Z czasem rozrusznik się zużywa, rzadziej psuje, w wyniku intensywnej eksploatacji.

Rozruszniki powoli odchodzą do lamusa, ale jeszcze przez wiele lat będą nam służyć i... sprawiać problemy.Rozruszniki powoli odchodzą do lamusa, ale jeszcze przez wiele lat będą nam służyć i... sprawiać problemy.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Rozrusznik, jak sama nazwa mówi, służy do rozruchu silnika spalinowego. Doprowadzona do niego energia elektryczna jest zamieniana w pracę mechaniczną poprzez silnik. Powoduje on obrót wirnika, a co za tym koła zamachowego jednostki napędowej. To właśnie dzięki temu wał korbowy zaczyna się obracać z odpowiednią prędkością, umożliwiając zainicjowanie pracy silnika spalinowego.

Jak to się dzieje, że tak niewielkie urządzenie wprawia w ruch wielokrotnie większe? Otóż rozrusznik ma bardzo małą zębatkę, która jest zazębiona z ogromną zębatką na silniku spalinowym, więc przełożenie jest wyjątkowo niskie. Wirnik rozrusznika kręci się z wysoką prędkością obrotową, więc nie potrzebuje dużego momentu obrotowego, by wprawić w ruch silnik spalinowy.

Jak działa rozrusznik?

Zasada działania polega na przekazywaniu napięcia z akumulatora na włącznik elektromagnetyczny. Podczas przekręcania kluczyka w stacyjce lub naciskaniu przycisku start podawane jest napięcie. Powoduje to jednoczesne przesunięcie mechanizmu sprzęgającego oraz doprowadzenie prądu na szczotki węglowe.

Dzięki temu w wirniku wytwarzane jest pole magnetyczne, które wraz z magnesami stojana powoduje obrót wirnika i koła zamachowego. Rozrusznik wyposażony jest też w sprzęgło jednokierunkowe. Jego zadanie jest istotne, ponieważ pełni funkcję zabezpieczenia. Dzięki temu po uruchomieniu jednostki spalinowej napęd rozrusznika nie otrzymuje obciążenia z silnika spalinowego, bo mogłoby to doprowadzić do uszkodzenia rozrusznika.

Jakie są objawy i przyczyny awarii rozrusznika?

Pierwszymi objawami, że coś niedobrego dzieje się z rozrusznikiem są problemy z uruchomieniem silnika samochodu, zbyt powolny rozruch czy dziwne odgłosy. Jeżeli któryś z tych objawów wystąpi, należy w pierwszej kolejności wykonać diagnostykę. Powinno się jednocześnie sprawdzić stan naładowania akumulatora, stan przewodów zasilania rozrusznika i ich zamocowanie. Często przyczyną kłopotów jest banalny brak odpowiedniej masy.

Najczęściej zużywającym się podzespołem rozrusznika są szczotki węglowe. Wynika to z faktu, że cały czas są one poddawane ścieraniu o komutator wirnika. Gdy nie występuje kontakt między tymi elementami, może to świadczyć o nadmiernym zużyciu szczotek lub ich zablokowanie.

Elementami, które też dość często ulegają zużyciu, są tuleje i łożyska. W skrajnych przypadkach, przez występowanie zbyt dużego luzu, może dojść do naruszenia stojana przez wirnik. Czasami zdarza się też uszkodzenie zębów koła zębatego sprzęgła jednokierunkowego lub zespołu sprzęgającego.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy