Rozprawić się z rekordami – Nardò Highspeed Test 2011

Już po raz kolejny dziennikarze magazynu Auto Motor und Sport wraz z kilkoma tunerami pojawili się na włoskim torze Nardò. Zaproszonymi gośćmi byli przedstawiciele firm: 9ff, G-Power, Mathilda, MKB, MTM i SpeedART. Cel – pojechać jak najszybciej.

Obraz
Olgierd Lachowski

Oczywiście „jak najszybciej” dla każdej z firm znaczyło co innego. Scirocco Mathlidy miało się rozpędzić do 310 km/h, Cayenne SpeedARTa zbliżyć się do 300 km/h, zespół MKB chciał sprawdzić jak szybko pojedzie ich turbodoładowany Mercedes SLR, MTM chciało się dowiedzieć, czy 500 KM to wystarczająco dużo, by Audi A1 przekroczyło 300 km/h, G-Power badało możliwości swojego BMW M3, a ekipa 9ff chciała wreszcie przekroczyć 400 km/h na Nardò. Zacznijmy od najwolniejszego auta podczas tej imprezy.

SpeedART Cayenne Turbo Titan EVO-XL 560

Pracownicy SpeedARTa od razu wiedzieli, że nie poprawią wyników Brabusa i TechArta (oba osiągnęły 322 km/h). Nie spodziewali się też, że przekroczą choćby 300 km/h, ale chcieli jak najbardziej zbliżyć się do tej prędkości.

Narzędziem miało być Cayenne Turbo z wzmocnionym o 60 KM silnikiem i sportowym układem wydechowym. Auto jest lżejsze od fabrycznego wozu o około 100 kg i wyposażone w pakiet spojlerów oraz wielkie 21-calowe koła, których felgi wzorem przypominają te zastosowane w prototypie Porsche 918 Spyder.

Obraz

Warte 132 tysiące euro Cayenne rozpędziło się do 284 km/h. To sporo, ale do najlepszych jeszcze bardzo daleko.

Dane techniczne:


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 560 KM przy 6100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,52 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 790 Nm przy 3700 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm
  • Opony przednie: 295/35 R 21
  • Opony tylne: 295/35 R 21

Masy i wymiary:


  • Masa własna: Ok. 2145 kg
  • Stosunek masy do mocy: Ok. 3,83 kg/KM (seryjny – 4,49 kg/KM)

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 14,40 s
  • Prędkość maksymalna: 284,0 km/h

Cena samochodu: 132 500 euro

Mathilda Scirocco GT-R1

Mathilda Racing to dość młoda firma, ale jej pracownicy mają spore ambicje. Najnowszym ich dziełem jest Volkswagen Scirocco R ze zmodyfikowanym przez HGP 2-litrowym silnikiem o mocy 450 KM.

Samochód miał w najgorszym przypadku przekroczyć 300 km/h, a docelowo rozpędzić się do 310 km/h. Stanęło jednak na 293,7 km/h, bo w przewodzie doprowadzającym powietrze do turbosprężarki zrobiła się dziura, co doprowadziło do spadku obrotów z 7400 do 7000 obr./min, a w efekcie uniemożliwiło wykonanie planu.

Obraz

Dane techniczne


  • Typ: R4, EA113
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 450 KM przy 7400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 226,82 KM/l (seryjny – 133,57 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 18″ ATS GTR
  • Koła tylne: 9,5 x 18″ ATS GTR
  • Opony przednie: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18
  • Opony tylne: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Długość: 4248 mm
  • Szerokość: 1820 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,80 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,60 s
  • Prędkość maksymalna: 293,7 km/h

Cena samochodu: Ok. 80 000 euro

MTM A1 Nardò Edition

Malutkie Audi seryjnie może poszczyć się mocą 185 KM, natomiast to przerobione przez MTM ma aż 500 KM. Taka moc rodzi się w 2,5-litrowym silniku z turbodoładowaniem pochodzącym z Audi TT RS. Napęd jest przekazywany tylko na przód, a między przednimi kołami znajduje się mechanizm różnicowy Drexlera.

MTM w A1 nieco poszerzyło błotniki, a 19-calowe koła osłoniło tarczami zmniejszającymi opory powietrza przy wysokich prędkościach.

Tak przygotowany maluch pomknął tyle, ile wynosi prędkość maksymalna słynnego Ferraro F40, czyli aż 324 km/h.

W ten sposób MTM sprzątnęło rekord Mathildzie sprzed nosa. Pracownicy tej ostatniej firmy chcieli, (osiągając 310 km/h Scirocco) pokazać, że dysponują najszybszym autem z napędem na przednie koła. Teraz Mathilda ma jeszcze bardziej pod górkę niż do tej pory.

Dane techniczne


  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2498 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 500 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 200,16 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 376 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 288 mm
  • Koła przednie: 19”
  • Koła tylne: 19”
  • Opony przednie: 235/30 R 19
  • Opony tylne: 235/30 R 19

Masy i wymiary:


  • Długość: 3954 mm
  • Szerokość: 1740 mm
  • Rozstaw osi: 2469 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 14,40 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 51,30 s
  • Prędkość maksymalna: 324,0 km/h

Cena samochodu: 87 360 euro

G-Power M3 SK II „Sporty Drive”

Do 420-konnego 4-litrowego 8-cylindrowca MTM dołożyło jeszcze 150 KM, a wszystko po to, by móc uzyskać jak największą prędkość we Włoszech. Wyciśnięcie dodatkowej mocy było możliwe dzięki użyciu sprężarki mechanicznej ASA T1-522 oraz zastosowaniu innych zmian mechanicznych.

Zmieniło się też co nieco zawieszenie i hamulce. G-Power alternatywnie oferuje też ceramiczne tarcze hamulcowe.

W czasie pomiaru prędkości M3 SK II spisywało się lepiej niż ktokolwiek mógł się spodziewać. GPS wyświetlił prędkość 333,29 km/h, co jest wynikiem co najmniej bardzo dobrym, szczególnie że BMW nie było jakoś szczególnie przygotowywane pod osiąganie jak najwyższej prędkości (inaczej niż to było z bolidem 9ff).

Obraz

Pracownicy byli za to nieco rozczarowani wynikami przyspieszeń, w szczególności sprintem do 100 km/h, który według nich trwał „aż” 4,40 s. „Dwie paki” na liczniku pojawiały się po 12,90 s. Już po teście okazało się, że winny był zepsuty włącznik kickdownu.

Dane techniczne


  • Typ: V8
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor ASA T1-522
  • Moc maksymalna: 570 KM przy 7800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 142,54 KM/l (seryjny – 105,03 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 565 Nm przy 4400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 19”
  • Koła tylne: 19”
  • Opony przednie: 245/35 R 19
  • Opony tylne: 265/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1675 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,94 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,90 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 42,10 s
  • Prędkość maksymalna: 333,29 km/h

Cena samochodu: 103 575 euro

MKB SLR McLaren

Niemiecki tuner chciał się dowiedzieć, co będzie mógł osiągnąć Mercedes-Benz SLR McLaren, gdy jego 5,4-litrowy motor V8 będzie poganiany nie kompresorem, tylko dwiema turbosprężarkami. Nowe urządzenia wspomagające ładują z ciśnieniem 1,5 bara, a to oznacza, że umieszczona z przodu wzdłużnie jednostka napędowa generuje aż 1028 KM! To największa moc w tegorocznym teście.

Obraz

Równie imponująco wygląda białe matowe nadwozie, gdzieniegdzie tylko ujawniające kompozytową plecionkę, z której wykonano elementy karoserii. Po bokach wystają nie po 3 jak w wozie seryjnym, a po 2 rury wydechowe.

MKB celowało w 360 km/h, zatem zmuszone było zmniejszyć (wydłużyć) przełożenie przekładni głównej.

Próby nie przyniosły rozstrzygnięcia czy auto da radę osiągnąć te 360 km/h, bo przy 350 km/h wariowała elektronika. W końcu silnik zaczął pracować w trybie awaryjnym. Podobny problem miało 9ff ze swoim 911 Turbo TR 1000, w którym zgłupiał kontroler ESP.

Obraz

Kosztujący ponad 600 tys. euro SLR był najdroższym wozem w tegorocznym porównaniu.

Dane techniczne


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5439 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 1028 KM przy 5800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 189,01 KM/l (seryjny – 115,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 1300 Nm przy 3700 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 19”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 265/35 R 19
  • Opony tylne: 345/30 R 20

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1747 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,70 kg/KM (seryjny – 2,79 kg/KM)

Osiągi:


  • Prędkość maksymalna: 350 km/h

Cena samochodu: 610 065 euro

9ff 911 GT3 Bioethanol

Tuner z Dortmundu po raz kolejny przymierzał się do przekroczenia 400 km/h. Poprzednie próby kończyły się porażkami. Dwa lata temu źle działające ESP nie pozwalało rozpędzić się do prędkości większej niż 375 km/h, a w zeszłym roku 1200 KM wystarczyło na rozpędzenie się do „zaledwie” 387 km/h.

W tym roku Jan Fatthauer przystosował silnik do etanolu i zmniejszył moc z 1200 do 900 KM. Czy to ma sens? W dużym stopniu tak, bo tuner przeprojektował nadwozie optymalizując je pod względem aerodynamiki (zasłonięto m.in. tylne koła).

Obraz

Podczas weekendu testowego inżynierowie eksperymentowali z różnymi rozmiarami i konfiguracjami tylnego spojlera. Jedne dawały zbyt mały docisk i auto wynosiło ku bandzie, a inne zbyt duży i auto nie osiągało spodziewanej prędkości.

W końcu udało się dobrać optymalne rozwiązanie, ale i tak GT3 nie osiągnęło 400 km/h. Stanęło na 391,2 km/h. To rekord wszechczasów na Nardò, ale to nie to, co chcieli osiągnąć pracownicy 9ff.

Obraz

Prawdopodobnie na prostym torze w Papenburgu bolid rozpędziłby się do upragnionej prędkości, włoski owal stawia jednak większe wymagania. Możliwe, że 400 km/h zostanie złamane na Nardò dopiero, gdy 9ff pojawi się z GT9-R.

Dane techniczne


  • Typ: B6, M97/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki F1200
  • Moc maksymalna: 900 KM przy 7250 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 225,23 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1100 Nm przy 4800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 19″
  • Koła tylne: 19″
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 325/30 R 19

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 8,70 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 19,30 s
  • Prędkość maksymalna: 391,2 km/h

Cena samochodu: Ok. 328 000 euro[block position="inside"]7597[/block]

Źródło: AMuS

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy