Różnica między M+S i 3PMSF jest ogromna. Co oznaczają te symbole?

Opony zimowe i całoroczne często są znakowane symbolem alpejskim oraz symbolem M+S. Są to teoretycznie symbole oznaczające to samo, ale w praktyce pełnią zupełnie inną funkcję i są różnymi informacjami dla kierowców. Już wyjaśniam o co chodzi.

Znaczek M+S i 3PMSF (symbol alpejski) występują często w parze na oponach całorocznych i zimowychZnaczek M+S i 3PMSF (symbol alpejski) występują często w parze na oponach całorocznych i zimowych
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Dawniej opony były znakowane symbolem M+S, co oznacza przeznaczenie na błoto i śnieg (mud+snow). Jest to deklaracja producenta, że konstrukcja opony i bieżnika jest odpowiednio przygotowana, by radzić sobie w trudnych warunkach.

O ile jakieś 30-40 lat temu takie oznakowanie miało jeszcze rację bytu, kiedy opony praktycznie nie dzieliły się na sezonowe, o tyle dziś kompletnie nic nie mówi o oponie, a można nawet odnieść wrażenie, że pojawia się praktycznie wszędzie – na niemal każdej oponie SUV-a i auta dostawczego, na wielu oponach letnich i prawie wszystkich całorocznych i zimowych. Można więc przyjąć, że oznaczenie M+S pełni funkcję… reklamową.

Oznaczenie M+S na letniej oponie o charakterze sportowym
Oznaczenie M+S na letniej oponie o charakterze sportowym © fot. Marcin Łobodziński

Czymś zupełnie innym jest symbol 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake), czyli tzw. symbol alpejski, wprowadzony obowiązkowo w 2012 r. w Unii Europejskiej dla opon zimowych, a konkretnie dla opon, które można uznać za zimowe. Pojawia się on bowiem także na tzw. oponach całorocznych, a nawet letnich, pod warunkiem, że opony takie przejdą test zimowy (wg regulaminu 117 EKG ONZ).

Na specjalnie przygotowanym torze pokrytym 5-centymetrową warstwą śniegu opona w minimum 6 próbach (przy maksymalnie 10 próbach) musi okazać się lepsza od opony wzorcowej. Po pozytywnym przejściu testu opona dostaje certyfikat będący potwierdzeniem, że jest to "opona śniegowa do jazdy po śniegu w trudnych warunkach".

Płatek śniegu w kółku to oznaczenie wewnętrzne producenta, ale ten poniżej, na tle gór już jest symbolem homologacji zimowej.
Płatek śniegu w kółku to oznaczenie wewnętrzne producenta, ale ten poniżej, na tle gór już jest symbolem homologacji zimowej. © fot. Marcin Łobodziński

Różnica w praktyce

Różnica pomiędzy oznaczeniem M+S a 3PMSF jest ogromna w praktyce. Nie tylko dlatego, że opony M+S często kompletnie nie nadają się na warunki zimowe.

Przede wszystkim ma to znaczenie, kiedy jedziecie do kraju, gdzie przepisy wymagają stosowania opon zimowych. Zgodnie z prawem możecie używać wyłącznie takich z oznaczeniem 3PMSF. Oznaczenie M+S nic nie znaczy, więc możecie otrzymać mandat.

Jest to istotna informacja dla użytkowników aut dostawczych oraz SUV-ów i terenówek, którym wydaje się, że mają opony uniwersalne. Znaczek M+S dodatkowo wprowadza ich w błąd. Nawet opony terenowe typu AT bez znaku 3PMSF nie są oponami przeznaczonymi do jazdy po śniegu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik