Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Obawy ma co drugi

44 proc. polskich rowerzystów nie czuje się bezpieczenie, jeżdżąc po ulicy razem z samochodami — tak wynika z raportu przygotowanego przez rankomat.pl. Równocześnie w 2023 r. odnotowano spadek liczby wypadków i ofiar śmiertelnych.

Brak kasku u rowerzysty nie musi obniżać odszkodowaniaPołowa rowerzystów boi się jazdy po ulicy
Źródło zdjęć: © Pixabay | Antranias
Kamil Niewiński

Wiosna już powoli się rozbudza, a to oznacza, że częściej wybieramy środki transportu lepiej dobrane pod ciepłe dni. Jednym z nich jest oczywiście rower. Niezależnie od tego, czy chodzi o dojazdy do pracy, czy może dłuższe wycieczki, warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. Jak wyglądają więc statystyki dotyczące polskich użytkowników tych jednośladów?

W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez porównywarkę ubezpieczeń rankomat.pl skupiono się przede wszystkim na bezpieczeństwie użytkowników rowerów na drogach. Okazuje się, że nadal nie czują się tam oni najpewniej. Tylko 56 proc. odpowiadających osób zadeklarowało bowiem, że czuje się bezpiecznie, jeżdżąc ulicą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pirat drogowy kontra rowerzystki na pasach. Przerażające nagranie z Buska-Zdroju

Kompletnie inaczej sytuacja wygląda oczywiście w przypadku ścieżek rowerowych. Poczucie bezpieczeństwa podczas poruszania się po takiej trasie czuje aż 93 proc. badanych. Na tak wysoki współczynnik ma oczywiście wpływ rozwijająca się sieć ścieżek rowerowych w Polsce.

Po części pocieszająca może być natomiast statystyka dotycząca wypadków i ich skutków. Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2023 r. w całej Polsce odnotowano 3596 wypadków z udziałem rowerzystów. To co prawda mniej niż w 2022 r. (3685), lecz nadal więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2021 (3513).

Obserwować za to można najniższy pułap ofiar śmiertelnych. W całym 2023 r. na drogach zginęło 154 rowerzystów. 3264 za to zostało rannych.

Czy od zdarzeń na drodze polscy rowerzyści są ubezpieczeni? Okazuje się, że w znacznej większości nie. Tylko 21 proc. respondentów zadeklarowało, że posiadają oni polisę chroniącą ich podczas jazdy rowerem. Aż 75 proc. deklaruje, że ich ubezpieczenie takich wypadków nie obejmuje, zaś 4 proc. ankietowanych nie wie, czy ma takową ochronę.

Rowerzysta jest takim samym uczestnikiem ruchu, jak kierowca samochodu, ale nie musi on posiadać polisy OC na rower. Ubezpieczenia dla cyklistów są dobrowolne, przez co większość nie decyduje się na zakup ochrony z polisy, co jednak może okazać błędną decyzją. Taka polisa chroni finansowo samego rowerzystę, jak i rower w zależności od zakresu polisy. Wystarczy zakup ubezpieczenia domu lub mieszkania razem z OC w życiu prywatnym, pakietem NNW i Home Assistance. Każda firma ubezpieczeniowa nieco inaczej konstruuje ochronę dla fanów dwóch kółek, co można łatwo sprawdzić porównując ze sobą różne oferty TU.

Michał Ratajczak
ekspert rankomat.pl

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach