Rowery, motocykle i samochody, czyli historii Rovera część 1 [geneza motoryzacji]

Firma Rover najpierw produkowała rowery, później motocykle, a na początku XX wieku z impetem weszła w przemysł motoryzacyjny. I choć wyglądem samochody nie imponowały, to sprzedawały się znakomicie.

Rover 6HPRover 6HP
Piotr Wielgus

Firma Rover powstała w Coventry jeszcze w XIX wieku. Początkowo zajmowała się produkcją tylko i wyłącznie rowerów. Właścicielami Rovera byli John Kemp Starley i William Sutton. Pierwszy Rover był tricyklem, czyli rowerem o dwóch wielkich tylnych kołach i jednym małym z przodu. W 1889 r. firma przekształciła się w J. K. Starley & Co. Ltd. a w późnych latach 90. XIX w. w Rover Cycle Company. W 1885 r. Rover wypuścił na rynek pierwszy rower z napędem przenoszonym łańcuchem na tylne koło.

Tricykl
Tricykl

W 1901 r., trzy lata po śmierci jednego z założycieli, Johna Kempa Starleya, wielkiego entuzjasty motoryzacji, firma Rover rozpoczęła produkcję samochodów. Aby móc zaistnieć na rynku samochodowym, w 1903 roku zatrudniono byłego naczelnego inżyniera brytyjskiej Daimler Company, Edmunda Lewisa. Pierwszy samochód Rovera, model 8 HP, jak sama nazwa wskazuje miał 8 KM, posiadał aluminiową ramę z centralną podłużnicą, a karoseria także była zbudowana z metali lekkich.

Rover 8HP
Rover 8HP

Już w 1919 roku Rover nabył prawa do produkcji samochodu małolitrażowego, zaprojektowanego przez Jacka Sangstera, który pracował dla firmy Ariel produkującej motocykle. Model był drugą wersją Rovera 8HP, a jego montaż przeniesiono do Tyseley koło Birmingham. Zmniejszono pojemność silnika z pierwotnego 1,4 do 1,0 litra. Samochód posiadał chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik przeciwsobny, wykorzystywany także w motocyklach. W międzyczasie tworzono też model 6HP.

Rover 10
Rover 10

Mimo ubogiego wyposażenia (światła można było dokupić w tym aucie opcjonalnie) samochód sprzedawał się bardzo dobrze. Zawdzięczał to solidnej konstrukcji i doskonałemu wykończeniu. Do sukcesu przyczyniła się też niska cena, bo samochód kosztował tylko 145 funtów. Dobra passa skończyła się w 1922 roku, kiedy na rynku pojawił się Austin Seven i zmusił Rovera do zmiany motoryzacyjnej koncepcji. Wypuszczono krótką serię Light Six, a potem zaczęto pracę nad kolejnym autem, oznaczonym liczbą 10. Firma nabierała rozpędu i powstawało coraz więcej ciekawych projektów. Niestety, dobry okres skończył się wraz z wybuchem II wojny światowej.

Rover Light Six
Rover Light Six

Na początku 1940 r. Rover został poproszony przez rząd o wsparcie oficera RAF-u w pracach rozwojowych nad silnikiem odrzutowym. Pierwszy testowy egzemplarz silnika powstał w nieczynnej przędzalni w Barnoldswick w hrabstwie Lancashire, w październiku 1941 r. Nową technologią zainteresował się Rolls-Royce i na mocy osiągniętego w 1942 r. porozumienia przejął prace nad silnikiem. Rover otrzymał w zamian zlecenie na wytwarzanie silników typu Meteor do czołgów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów