Rower jednak nadaje się do strefy czystego transportu. Ministerstwo wyjaśnia ustawę

Na początku września pojawiły się przypuszczenia, że wjazd rowerem do strefy czystego transportu będzie wiązał się z koniecznością uiszczenia opłaty. Głos w sprawie zabrało ministerstwo energii. Okazuje się, że obawy były niesłuszne.

Wypożyczalnie rowerów miejskich są coraz popularniejsze.Wypożyczalnie rowerów miejskich są coraz popularniejsze.
Źródło zdjęć: © (FOT: ARKADIUSZ ZIOLEK/ EAST NEWS)
Michał Zieliński

2,5 zł za godzinę poruszania się po strefie czystego transportu, 500 zł mandatu za nieuiszczenie opłaty i brak możliwości wjazdu między 17:00 a 9:00 rano. Tak wyglądałyby realia cyklistów, gdyby spełniły się przypuszczenia, że ministerstwo energii zupełnie pominęło kwestię rowerów przygotowując ustawę o elektromobilności. Odezwałem się do resortu w celu wyjaśnienia tej sprawy. Po 10 dniach otrzymałem odpowiedź z wydziału prasowego.

"Głównym celem wprowadzonej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest rozwój wykorzystania nisko i zeroemisyjnych paliw w transporcie, a co za tym idzie rozwój infrastruktury do ładowania/tankowania pojazdów samochodowych tego rodzaju paliwem" - czytam w odpowiedzi.

"(...) przepis art. 39 ust. 1 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych należy interpretować w sposób celowościowy, tj. ograniczenie wjazdu do strefy czystego transportu dotyczy tylko pojazdów napędzanych paliwami emitującymi szkodliwe związki, zaś pojazdy napędzane paliwami nisko i zero-emisyjnymi (energia elektryczna, wodór, gaz ziemny) mogą poruszać się po takich strefach bez żadnych ograniczeń" - dodaje przedstawiciel wydziału prasowego ME.

"Uwzględniając cel wprowadzenia stref czystego transportu, tj. zapobieżenie negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, definicję paliw alternatywnych oraz fakt, iż rower jest pojazdem, którego eksploatowanie nie generuje emisji szkodliwych substancji do powietrza, należy przyjąć, że ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych dopuszcza wjazd rowerów do stref czystego transportu bez konieczności ponoszenia opłat z tego tytułu" - wyjaśnia ministerstwo.

Okazuje się więc, że rowerzyści mogą spać spokojnie i słusznie. Warto też wspomnieć, że zdaniem Najwyższej Izby Kontroli działania rządu nie poprawią jakości powietrza. Nie ma też pewności, czy samorządy w ogóle będą chciały wprowadzać strefy czystego transportu. Gdyby wyznaczono ją Warszawie, bez opłat mogłoby do niej wjechać tylko 0,04 proc. zarejestrowanych w stolicy samochodów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa