Rotowanie opon jest ważne. Przejeździsz o jeden sezon więcej

Wulkanizatorzy robią dobrą robotę, znakując położenie opon, ale potem popełniają błąd i zakładają je na dawne miejsce. W ten sposób skraca się ich życie o 20 proc. i naraża na ząbkowanie. Pilnujcie tego, bo zasada rotacji pozwoli używać opon rok dłużej.

Pamiętaj o tym przy wymianie i nie daj się przekonać przez wulkanizatoraPamiętaj o tym przy wymianie i nie daj się przekonać przez wulkanizatora
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl
Marcin Łobodziński

Sezonowa wymiana opon to świetna okazja do ich rotowania, czyli do zamiany miejscami w samochodzie. Daje to gwarancję, że ogumienie zużyje się w miarę równomiernie, co ma istotne znacznie w samochodach o dużej mocy i dobrej dynamice oraz w autach z wielowahaczowym zawieszeniem. To w nich różnice zużycia pomiędzy oponami założonymi na różne osie są największe.

Przykładowo, w mocnym kompakcie z przednim napędem, eksploatowanym ostro, przednie opony mogą się zużyć nawet 2-3 razy szybciej niż tylne. Podobnie może być w aucie z napędem na tylną oś, choć tu proporcje się zmieniają i bardziej wyrównują. Z kolei w układach wielowahaczowych na tylnej osi - zamiast do nadmiernego zużycia - dochodzi do ząbkowania opon. Wyząbkowane opony hałasują, a nawet mogą powodować wibracje.

Rotacji opon powinno dokonywać się w każdym pojeździe, niezależnie od mocy silnika, rodzaju napędu czy sposobu eksploatacji. Przede wszystkim wydłuża to ich cykl życia jako kompletu.

Jak rotować opony?

Jest kilka metod rotowania opon, które uzależnia się od takich kwestii, jak rodzaj oraz rozmiary ogumienia na danych osiach.

Posłużmy się schematem oznaczeń podobnym do tego, jaki stosują wulkanizatorzy, czyli:

  • LP – lewa przednia
  • PP – prawa przednia
  • PT – prawa tylna
  • LT – lewa tylna

Z reguły chodzi o to, by przenieść opony z osi napędzanej na oś nienapędzaną, natomiast opony z osi nienapędzanej dodatkowo przenieść na drugą stronę pojazdu, po prostu je obracając (zmieniać kierunek toczenia). To ma na celu zmniejszenie tendencji do ząbkowania, które zwykle pojawia się na osi nienapędzanej (szczególnie tylnej). Żeby mieć schemat, podaję go niżej:

  • napęd przedni – LP na LT, PP na PT, PT na LP, LT na PP
  • napęd tylny – LP na PT, PP na LT, LT na LP, PT na PP
  • napęd 4x4 – LP na PT, PT na LP, PP na LT, LT na PP
  • różne rozmiary na osiach – LP na PP, PP na LP, PT na LT, LT na PT

Problem opon kierunkowych

O ile użytkownik auta może sam, w dowolnym momencie rotować opony, korzystając jedynie z klucza i podnośnika, zamieniając koła miejscami, o tyle nie jest to takie proste z ogumieniem kierunkowym, bardzo popularnym wśród opon całorocznych i zimowych. Wymagają one zdjęcia z obręczy, by zamienić je miejscami krzyżowo, czyli przełożyć z lewej na prawą stronę auta.

Opony kierunkowe wymagają przekładek na obręczach.
Opony kierunkowe wymagają przekładek na obręczach. © fot. Marcin Łobodziński

W takim przypadku można rotować opony w sposób uproszczony, zamieniając nie stronami, a jedynie osiami, czyli przełożyć przednie na tył, a tylne na przód. Jest to znacznie lepsze niż całkowity brak rotowania.

Jak często rotować opony?

Maksymalny przebieg opon do ich zużycia to od 20 tys. km przy bardzo dynamicznej jeździe do ok. 50 tys. km przy jeździe łagodnej i spokojnej. Pomijam w tym miejscu sytuacje skrajne.

Najlepiej opony rotować przynajmniej raz w całym okresie eksploatacji, ale nigdy nie wiemy, jak długo wytrzymają. Dobrą praktyką jest rotacja opon raz na 10 tys. km, nawet w trakcie sezonu, np. przy większych rocznych przebiegach lub przy ogumieniu całorocznym.

Zaleca się to robić przynajmniej raz w sezonie, przy każdej wymianie ogumienia sezonowego, co nic nie kosztuje, ale trzeba poinformować o tym mechanika w warsztacie. Szkoda, że praktyka nie wygląda tak, jak powinna.

W warsztatach wulkanizacyjnych pracownicy często kręcą nosem na rotowanie, traktując klientów jako przemądrzałych. Ponadto w ogóle nie pytają o to klientów i jeśli widzą oznakowanie na oponach, to zakładają ją na to samo koło.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy