Ronda w Polsce mogą wyglądać inaczej. Jest propozycja

Przejścia dla pieszych usytuowane zbyt blisko skrzyżowań o ruchu okrężnym stanowią częsty widok. Brak wystarczającej przestrzeni, w której można by zmieścić pojazd podczas przepuszczania pieszych, rodzi wiele problemów. Jest plan, jak im zapobiec.

Problem rzadko występuje na dużych rondach, ale jest nagminny w przypadku mniejszych skrzyżowańProblem rzadko występuje na dużych rondach, ale jest nagminny w przypadku mniejszych skrzyżowań
Źródło zdjęć: © fot. GDDKiA
Aleksander Ruciński

Nowe przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych jeszcze mocniej uwidoczniły problem, z którym zmaga się wielu polskich kierowców jeżdżących po rondach. Mowa o przejściach dla pieszych umiejscowionych zbyt blisko skrzyżowań.

Na wielu skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, szczególnie tych mniejszych, brakuje miejsca pozwalającego na bezpieczne zatrzymanie i przepuszczenie pieszych. W praktyce nierzadko skutkuje to blokowaniem ruchu na rondzie, a w skrajnych przypadkach nawet kolizjami.

Oba problemy można łatwo rozwiązać, odsuwając przejścia dla pieszych od skrzyżowania na odległość pozwalającą na bezpieczne zatrzymanie pojazdu - bez ryzyka blokowania ruchu i narażania się na uderzenie przez kierowców jadących po rondzie.

Na problem zwrócił uwagę poseł Artur Szałabawka, który wystosował do Ministerstwa Infrastruktury zapytanie dotyczące ewentualnej zmiany zasad projektowania rond z uwzględnieniem miejsca na auta przepuszczające pieszych.

Jak się okazuje, rozwiązanie jest już uwzględnione w wytycznych dotyczących przejść dla pieszych, tj. WR-D-41-3, które zostały rekomendowane do stosowania przez Ministra Infrastruktury w dniu 2 marca 2021. Jak możemy przeczytać w dokumencie: "Przejście dla pieszych wyznaczone na skrzyżowaniu powinno być wyznaczone możliwie blisko skrzyżowania, tak aby zapewnić przestrzeń akumulacji na 1 pojazd tj. 5-7 m."

Obecnie ministerstwo pracuje nad podobnymi wytycznymi dla projektowania skrzyżowań drogowych, które będą zawierały szczegółowe przepisy dotyczące projektowania rond jednopasmowych i turbinowych. "W projekcie wytycznych zawarto wymagania, zgodnie z którymi przejścia dla pieszych zaleca się odsuwać od zewnętrznej krawędzi jezdni ronda na odległość nie mniejszą niż 5,0 m" - wynika z odpowiedzi opublikowanej przez Rafała Webera z Ministerstwa Infrastruktury.

Zalecenia mają być stosowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Czy jednak zostaną uwzględnione również przez lokalne samorządy? Pozostaje mieć nadzieję, że tak, gdyż z pewnością wpłynęłoby to na poprawę bezpieczeństwa i wygodę korzystania z rond.

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił