Rolnik Łukasz ma dwa traktory Kirovets K-700A. Nie zamieniłby ich na nowe

Rolnik Łukasz prowadzi kanał na YouTube poświęcony ogromnym traktorom Kirovets K-700A. Pokazuje, jak je naprawia, serwisuje, opowiada ich historie. W krótkim czasie zyskał rzeszę wiernych widzów, w tym również mnie. Postanowiłem więc go odwiedzić i zrobić materiał o kultowym K-700.

Marcin Łobodziński

Kirovets K-700A – co to za ustrojstwo?

Pierwsze kirowce K-700 opuszczały fabrykę w Petersburgu w latach 60. minionego stulecia i w tym czasie były prawdziwymi bestiami. W ZSRR nie było niczego innego, co można byłoby do nich porównać. Zarówno pod względem wielkości, jak i mocy ponad 200 KM.

Pierwszym odbiorcą tych maszyn było wojsko, a nie gospodarstwa rolne. Jednak z czasem trafiły m.in. do kołchozów i już w latach 70. zmodernizowane maszyny o nazwie K-700A stały się dość popularne w rolnictwie w krajach bloku wschodniego, również w PRL. Chętnie używano ich także do wspomagania transportu i odśnieżania dróg na Syberii.

Kirovets K-700A
Kirovets K-700A © fot. Marcin Łobodziński

Te traktory mogą być znane m.in. mieszkańcom zachodniej części Polski, gdzie pracowały przy obrabianiu setek hektarów pól w PGR-ach, czyli Państwowych Gospodarstwach Rolnych. Na tak dużych powierzchniach można było wykorzystywać ogromne maszyny, które zastępowały nawet 2-3 popularne ursusy - i to te większe. Kirowce nadawały się do tego idealnie.

Dopiero lata później, po upadku PRL-u, sukcesywnie zaczęto wycofywać kirowce z dużych gospodarstw rolnych, zastępując je najpierw wysłużonymi, ale mocnymi maszynami sprowadzonymi z Zachodu, a następnie także nowymi traktorami.

Siła radzieckiej techniki

Do napędu tych ogromnych, ponad 12-tonowych radzieckich traktorów służą diesle V8 firmy YaMZ, znane z popularnej wojskowej ciężarówki marki Kraz. Z tą różnicą, że w K-700 zastosowano turbodoładowanie. Przez to wydają z siebie głośny i słyszany z dużej odległości gwizd. Turbosprężarka ma prostą rurę służącą za komin, a układ wylotu spalin nie ma tłumika. Stąd też w wielu miejscach nazywano je gwizdakami lub gwizdkami.

Kirovets K-700A
Kirovets K-700A © fot. Marcin Łobodziński

Inną - dość charakterystyczną, choć częściej spotykaną w innych traktorach - cechą jest przegubowość kirowca. Nie ma tu osi skrętnej, lecz ciągnik łamie się na przegubie mniej więcej pośrodku długości, a oś, która powoduje w rzeczywistości skręcanie, jest uzależniona od obciążenia. Jeśli do traktora dołączona jest maszyna, to z reguły skręca przód, ale na pusto traktor skręca tylną osią. Stąd też dość trudne prowadzenie.

Więcej ciekawostek poda już nasz bohater w materiale wideo. Opowie m.in. o tym, skąd wziął się mit o ogromnej paliwożerności tego traktora, który spowodował, że w dużych gospodarstwach wycofano go z użytku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów