Rodzinny transporter – ABT Multivan 2.0 TSI 4Motion (2012)

Volkswagen Transporter to niezwykle praktyczne auto. Z kolei jako Multivan ten wóz jest w stanie przewieźć pasażerów w luksusowych warunkach. Dzięki działaniom firmy ABT ten pojazd jest nie tylko jeszcze szybszy, ale też wyróżnia się wyglądem.

Obraz
Olgierd Lachowski

Volkswagen Transporter to niezwykle praktyczne auto. Z kolei jako Multivan ten wóz jest w stanie przewieźć pasażerów w luksusowych warunkach. Dzięki działaniom firmy ABT ten pojazd jest nie tylko jeszcze szybszy, ale też wyróżnia się wyglądem.

Wielki luksusowy van już w fabrycznej odmianie może zostać wyposażony w mocny, bo ponad 200-konny benzynowy silnik z turbosprężarką. Ta 2-litrowa jednostka napędowa o czterech cylindrach jest umieszczona z przodu i ustawiona w poprzek. Motor w seryjnej konfiguracji osiąga moc 204 KM przy 5000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm już przy 1500 obr./min.

Modyfikacje w postaci zmiany centralnej jednostki sterującej oraz wymiany tylnego tłumika wraz z końcówkami rur wydechowych poskutkowały wzrostem mocy do 240 KM (przy 4200-6000 obr./min) oraz momentu obrotowego do 400 Nm (w zakresie od 2400 do 4200 obr./min).

ABT Multivan 2.0 TSI 4Motion fot.2
ABT Multivan 2.0 TSI 4Motion fot.2

Przedstawiane auto zostało wyposażone w 7-biegową, zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG oraz napęd na wszystkie koła 4Motion. Dzięki takiemu układowi napędowemu i poprawionemu silnikowi wielki Volkswagen przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,60 s, czyli o jedną sekundę szybciej niż fabryczny samochód.

Wzrosła też prędkość maksymalna, ale tutaj ze względu na wielką powierzchnię czołową auta (w wyniku tego spory opór aerodynamiczny) różnica niespełna 40 KM jest prawie nieodczuwalna. Z kronikarskiego obowiązku trzeba wspomnieć, że Transporter osiąga teraz 202 km/h zamiast 197 km/h.

Tuner zajął się także zawieszeniem pojazdu, wymieniając w nim sprężyny na odrobinę sztywniejsze i krótsze, oraz zmodyfikował nadwozie. Ulepszenia karoserii polegają na wymianie osłony silnika, przymocowaniu przedniego spojlera, bocznych listew progowych i nakładki pod tylnym zderzakiem z przygotowanymi otworami na rury wydechowe. Do tego dołożono jeszcze 19-calowe felgi DR z oponami 255/40 R 19.

Trzeba przyznać, że samochód przygotowany przez ABT Sportsline prezentuje się całkiem atrakcyjnie. Niestety, mniej atrakcyjny jest koszt tuningu Multivana. Za wszystkie ulepszenia niemiecka firma każe sobie płacić aż 9300 euro.

ABT Multivan 2.0 TSI 4Motion fot.3
ABT Multivan 2.0 TSI 4Motion fot.3

Osoby zainteresowane poważniejszymi ulepszeniami mechanicznymi powinny skierować swoje kroki do firmy B&B, której oferta dla tej wersji silnikowej startuje od 245 KM, a kończy się na 320 KM. Jeśli ktoś wymaga jeszcze więcej, powinien pomyśleć o MTM lub TH Automobile.

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 240 KM przy 4200-6000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120,97 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2400-4200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 19″ DR
  • Koła tylne: 8,5 x 19″ DR
  • Opony przednie: 255/40 R 19
  • Opony tylne: 255/40 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2460 kg
  • Stosunek masy do mocy: 10,25 kg/KM (seryjny – 12,06 kg/KM)
  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi (pomiar AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,60 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h: 5,30 s (kickdown)
  • Przyspieszenie 80-120 km/h: 6,80 s (kickdown)
  • Prędkość maksymalna: 202 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 39,4 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 39,2 mblock position=\inside5971/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik