Rodzinny i sportowy – Novitec Panda TwinAir (2012)

Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.

Obraz
Olgierd Lachowski

Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.

Nowy Fiat Panda to w dużym stopniu stary Fiat Panda z jego wszystkimi zaletami i wadami. Auto jest na tyle przestronne, żeby przewieźć cztery osoby, ale jednocześnie tak małe, że o podróżach na drugi koniec Europy z całym dobytkiem trzeba raczej zapomnieć. Nie ma się oczywiście czemu dziwić, bo Panda jest samochodem stworzonym przede wszystkim do jazdy po mieście. Ten niewielki Fiat nie jest też autem sportowym, i to też nie powinno nikogo dziwić.

Obraz

Jeśli jednak ktoś uparłby się, że chce mieć w swoim egzemplarzu nieco lepsze osiągi, niż oferuje model seryjny, to powinien udać się do siedziby firmy Novitec, gdzie specjaliści dodadzą trochę pieprzu Pandzie.

Jednym z silników instalowanych w Pandzie III jest 0,9-litrowy z rodziny TwinAir. Silnik ma zaledwie 2 cylindry i swoją pracą odrobinę przywodzi na myśl motor znany z Malucha. Oczywiście to zdecydowanie nowocześniejsza jednostka niż ta w Fiacie 126p. Ten silniczek, oprócz swojego słynnego systemu rozrządu, w zależności od wersji może mieć turbodoładowanie.

W Pandzie dostępne są obie wersje (wolnossąca i turbo), które różnią się dość znacznie osiągami. Podczas gdy odmiana bez doładowania rozwija moc 65 KM, to ta z turbosprężarką jest o 30% mocniejsza. Właśnie za auto z tym drugim silnikiem zabrał się Novitec.

Obraz

Podczas prezentacji 0,9-litrowca Fiat informował, że w najmocniejszych wersjach motor powinien mieć moc około 100 KM. Jak widać Novitec nie odkrył nowego lądu, bo dzięki modułowi PowerJet 2, jego specjalistom udało się wycisnąć z silnika 99 KM. Pytanie, czy tuner posunie się dalej w swoich ulepszeniach i osiągnie większą moc?

Widoczne na zdjęciach auto potrzebuje 10,10 s na rozpędzenie się do 100 km/h (to wynik lepszy o 1,10 s od odmiany seryjnej) i rozwija prędkość 188 km/h (czyli jest o 11 km/h szybszy od fabrycznego wozu).

Tuner oferuje możliwość zainstalowania w pełni regulowanego zawieszenia, dzięki któremu można byłoby obniżać Pandę w zakresie od 35 do 80 mm. W prezentowanym egzemplarzu zmienione zostały tylko sprężyny, co poskutkowało obniżeniem Fiata o 35 mm.

Obraz

Przód samochodu zdobi niewielki spojler, a zamiast seryjnych kół jest zestaw z 17-calowymi felgami N10 o szerokości 7,5”, które zostały obute w opony 215/35. Trzeba przyznać, że dobrym pomysłem było zamontowanie czarnych felg do białego nadwozia.

Również osoby posiadające Fiata Pandę z 1,3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym mogą udać się do Noviteca, by jego pracownicy zafundowali jednostce napędowej zastrzyk mocy. Przerobiony motor będzie miał 91 KM, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 11,90 s i prędkość maksymalną 178 km/h.

Obraz

Pamiętacie ponad 190-konnego Fiata Seicento made by Novitec? Panda na razie taka nie jest, ale kto wie, czy i kiedy będzie dysponować takimi osiągami. Może za rok…

Dane techniczne

  • Typ: R2
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 875 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 99 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 113,14 KM/l (seryjny – 97,14 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 257 mm
  • Hamulce tylne: bębnowe, średnica 203 mm
  • Koła przednie: 7,5 x 17” N10
  • Koła tylne: 7,5 x 17” N10
  • Opony przednie: 215/35 R 17
  • Opony tylne: 215/35 R 17

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 975 kg
  • Stosunek masy do mocy: 9,85 kg/KM (seryjny – 11,47 kg/KM)
  • Długość: 3653 mm
  • Szerokość: 1643 mm
  • Wysokość: 1516 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2300 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,10 s
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/12] Źródło zdjęć: |

Źródło: autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik