Rezygnują z premii i nadgodzin, ale Volkswagen chce im zabrać więcej. Rośnie groźba strajku

Rozmowy między władzami Volkswagena a niemieckimi związkami zawodowymi IG Metall stanęły w impasie. Pracownicy są gotowi na ustępstwa, lecz niemiecki koncern twierdzi, że to nie wystarczy.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Aleksander Ruciński

21 listopada 2024 roku zakończyła się trzecia runda negocjacji pomiędzy Volkswagenem a przedstawicielami związków zawodowych IG Metall. Niestety strony nie osiągnęły porozumienia.

Jak informuje serwis "Automotive News Europe", związki zawodowe przedstawiły Volkswagenowi plan pozwalający zaoszczędzić 1,5 mld euro, polegający na skróceniu czasu pracy i rezygnacji z premii pracowniczych przez kolejne dwa lata. Wszystko po to, by odsunąć widmo zwolnień i zamknięcia fabryk.

Negocjatorzy z Volkswagena nie byli jednak w stanie zapewnić, że koncern nie zamknie fabryk. Podtrzymali też pomysł obniżenia pracownikom pensji o 10 proc., twierdząc, że dopiero takie cięcia dadzą wymierne korzyści.

Narastający impas może zakończyć się strajkami. IG Metall informuje, że zaleca swoim członkom uczestnictwo w strajku od 1 grudnia. Początkowo miałby on mieć formę kilkugodzinnych ostrzegawczych przestojów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Multivan L2 - rodzinny pojedynek

W kuluarach coraz głośniej mówi się o tym, że Volkswagen może sprzedać zakłady w Osnabrück i Dreźnie zamiast je zamykać. Fabryka w Emden zostałaby natomiast udostępniona kontraktorom - informuje Bloomberg.

Thorsten Groeger z IG Metall zasugerował gotowość do zaakceptowania tego rozwiązania jako sposobu na zachowanie miejsc pracy.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.