Rewolucja w prawie jazdy. Ma być nowy wiek i limit alkoholu
Idą wielkie zmiany w przepisach o prawie jazdy i kierowcach. Ma zmienić się wiek, od którego będzie można ubiegać się o prawo jazdy kategorii B, a także wymogi stawiane młodym kierowcom. W tym te związane z limitem zawartości alkoholu w organizmie.
Podczas najbliższego posiedzenia Rady Ministrów rząd zajmie się projektem zmiany przepisów o prawie jazdy – informuje Polska Agencja Prasowa. Najważniejsza zmiana dotyczy obniżenia do 17 lat granicy wieku, od którego otrzymać można prawo jazdy kategorii B. Polskie przepisy przed laty pozwalały na to pod warunkiem pisemnej zgody rodzica lub opiekuna. Władze Unii Europejskiej, które pracują teraz nad ostateczną wersją nowej dyrektywy o prawach jazdy, również przewidują obniżenie wieku do 17 lat. Inicjatywa rządu jest więc zgodna z propozycjami Brukseli.
W myśl proponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury przepisów niepełnoletnia osoba, która otrzyma prawo jazdy, nie będzie cieszyła się pełnią praw. Będzie ona mogła prowadzić samochód tylko wtedy, gdy na prawym fotelu będzie siedziała osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B przynajmniej od pięciu lat. Taki "sufler" będzie musiał mieć ukończone 25 lat, a w ciągu ostatnich 5 lat nie będzie mógł podlegać zakazowi prowadzenia. Będzie musiał też być trzeźwy, więc w przypadku młodego kierowcy policja będzie kontrolować także trzeźwość pasażera. To jednak nie wszystko.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD
W myśl ministerialnej propozycji w ciągu dwuletniego okresu próbnego młodego kierowcę będzie obowiązywał zerowy limit alkoholu. To zupełnie nowe rozwiązanie. Obecnie w Polsce istnieje jedna granica, wynosząca 0,2 prom. Tymczasem np. w Niemczech od lat ogólny limit wynosi 0,5 prom., ale kierowców zawodowych i młodych stażem obowiązuje 0,0 prom. Teraz w Polsce również wprowadzone zostanie rozróżnienie dopuszczalnej granicy zawartości alkoholu w organizmie.
W okresie próbnym młody kierowca nie będzie mógł przewozić niepełnoletnich osób, jeśli na prawym fotelu nie będzie siedziała osoba w wieku co najmniej 25 lat, mająca prawo jazdy przynajmniej od 5 lat. Ponadto w czasie trwania okresu próbnego kierowcy nie będą mogli przekraczać prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym (nawet jeśli znaki określają wyższy limit), 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie lub dwujezdniowej drodze ekspresowej.
Młodzi kierowcy w czasie okresu próbnego będą też zobowiązani do udziału w szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oczywiście na własny koszt. Aby policja mogła egzekwować nowe, ostrzejsze przepisy względem młodych kierowców, konieczne będzie oznaczanie prowadzonych przez nich kierowców. Władze UE przewidziały powrót symbolu zielonego listka, więc zapewne i w Polsce stanie się on obowiązkowy.
Nowe przepisy mają także zaostrzyć sankcje wobec wszystkich kierowców. W myśl projektu nowelizacji nie będzie można redukować punktów karnych za niektóre wykroczenia. Chodzi tu o szczególnie niebezpieczne manewry. Ponadto po zmianach kierowcy, którzy przekroczą prędkość poza obszarem zabudowanym o ponad 50 km/h na 3 miesiące stracą prawo jazdy. Zasada ma dotyczyć jednojezdniowych dróg dwukierunkowych.
Projekt, który ma stać się przedmiotem dyskusji Rady Ministrów, przewiduje również wprowadzenie obowiązku noszenia kasku przez młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem lub elektryczną hulajnogą.