Restrykcyjne limity CO2 wymagają zmian strategii. Widać to na przykładzie Mazdy

Mazda – niemal jak zwykle – wybrała własną drogę rozwoju układów napędowych. Niestety, restrykcyjne limity emisji dwutlenku węgla wymagają korekty przyjętych wcześniej planów. Nie jest to jedyny producent dotknięty tym problemem.

Nowa Mazda 3 będzie oferowana z silnikiem Skyactiv-XNowa Mazda 3 będzie oferowana z silnikiem Skyactiv-X
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Mazda z sukcesem oparła się modzie na zmniejszanie pojemności silników spalinowych i przygotowuje się do wprowadzenia prawdziwej hybrydy napędowej – silnika o oznaczeniu Skyactiv-X, który ma wykorzystywać zasadę działania jednostki wysokoprężnej, lecz będzie zasilany najzwyklejszą bezołowiową.

Jednak nawet taka rewolucja technologiczna może nie być w stanie pomóc Maździe uniknąć kar za wysoką emisję dwutlenku węgla. Od 2021 roku Unia Europejska będzie karać producentów za każdy sprzedany egzemplarz, jeśli średnia emisja całej gamy przekroczy 95 g/km. Każdy dodatkowy gram to 95 euro. Im więcej sprzedanych aut, tym większe kary. To jeszcze nie koniec. Do 2030 emisja ma zostać zredukowana o 37,5 proc., a pierwsze 15 proc. redukcji będzie miało miejsce już w 2025 roku.

Mazda 6 po kolejnym liftingu
Mazda 6 po kolejnym liftingu © fot. Michał Zieliński

Tym ciekawiej prezentuje się wywiad Automotive News Europe z Jeffem Guytonem, dyrektorem zarządzającym Mazdy na Europę. Twierdzi on, że pojazd z bateriami (być może z wanklem jako generatorem prądu) zostanie zaprezentowany w 2020 roku, a hybryda plug-in 2021 roku. Choć rzeczywiście takie plany zostały przewidziane w mapie drogowej, eksperci Mazdy, z którymi rozmawiałem w czasie jazd prototypem Skyactiv-X, wskazywali, że dwa sprawne układy napędowe w jednym aucie są całkowicie pozbawione sensu. Pokrywa się to z dotychczasową filozofią Mazdy.

Guyton unika też tematu opłacalności samochodu elektrycznego. Plan Japończyków przewiduje małą liczbę elektryków oferowanych "niekoniecznie z chęci zysku", lecz dla uzyskania akceptacji klientów.

Jeden z najfajniejszych roadsterów na rynku - Mazda MX-5
Jeden z najfajniejszych roadsterów na rynku - Mazda MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

Ciekawie prezentuje się też kwestia diesla, który w Polsce nie jest tak często spotykany pod maską modelu 6, w przeciwieństwie do konkurencji. Jeff Guydon zauważa, że dopiero wśród kierowców, którzy przejeżdżają ponad 50 tys. km rocznie, to diesel jest wybierany częściej. Nie wróci on jednak do lat swojej świetności, ale jest potrzebny producentom do obniżenia emisji CO2 w całej gamie. Może więc Europa chce odwrócić się od oleju napędowego, ale... w celu walki z ociepleniem klimatu musi go utrzymać na drogach.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów