Renault się ugięło. Zawiesza produkcję w Rosji, znak zapytania nad AvtoVAZ

Renault kilka dni temu wznowiło produkcję w podmoskiewskim zakładzie wytwarzającym modele Duster, Kaptur, Arkana oraz Nissana Terrano. Francuzi szybko zrewidowali jednak swoją decyzję po fali krytyki ze strony opinii publicznej i ukraińskich władz.

Fabryka Renault pod MoskwąFabryka Renault pod Moskwą
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Renault
Aleksander Ruciński

Renault - w przeciwieństwie do swoich konkurentów - po wybuchu wojny w Ukrainie nie zdecydowało się na wycofanie z Rosji. Na decyzję o pozostaniu w kraju agresora być może miały wpływ większościowe udziały, jakie Francuzi posiadają w rosyjskim koncernie AvtoVAZ.

Podczas gdy inni producenci opuszczali Rosję, Renault kontynuowało działalność z przejściowymi problemami spowodowanymi brakiem podzespołów oraz zakłóceniami w transporcie. W wyniku kłopotów doszło nawet do czasowego wstrzymania prac w podmoskiewskiej fabryce. Gdy wznowiono działalność, krytyka opinii publicznej przybrała na sile.

Sprawę skomentował nawet sam prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełenski, który przemówił do przedstawicieli francuskich firm stwierdzając, że powinny one przestać "finansować morderstwa dzieci i kobiet" i opuścić Rosję.

Jak donosi agencja Reuters, kilka godzin po tym przemówieniu, Renault zapowiedziało, że zawiesi działalność w Rosji i rozważy opcje związane z większościowym pakietem akcji w AvtoVAZ. Trudno powiedzieć, co to konkretne oznacza. Wiadomo jednak, że Francuzi zrewidowali swoje plany na 2022 rok. Firma obniżyła już prognozy finansowe zarówno pod względem zysku jak i przepływów pieniężnych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny