Rekordowy dystans na jednym ładowaniu. Mercedes EQXX dojechał z Niemiec na Wyspy

Mercedes EQXX Concept to jeżdżąca zapowiedź przyszłości marki, stojącej pod znakiem elektromobilnej wydajności. Głównym celem konstruktorów było uzyskanie wysokiego zasięgu na jednym ładowaniu. Udało się, co udowodniono w kolejnej próbie.

EQXX charakteryzuje się dopracowaną aerodynamikąEQXX charakteryzuje się dopracowaną aerodynamiką
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Aleksander Ruciński

Pierwszy oficjalny przejazd mający na celu wykazanie zalet EQXX odbył się w kwietniu 2022 roku. Udało się wówczas pokonać 1008 km na jednym ładowaniu, zachowując 15 proc. pojemności baterii. To skłoniło producenta do zorganizowania kolejnej, bardziej wymagającej próby.

Dokonano jej kilka tygodni później, na trasie z Niemiec do Wielkiej Brytanii, a dokładniej z matecznika Mercedesa, Stuttgartu, do kultowego Silverstone. Trasa biegła m.in. przez Reims, Calais i Brackley, gdzie przewidziano krótkie postoje, choć oczywiście bez ładowania.

Drogę o długości 1202 km pokonano na bez konieczności podłączania wtyczki, a cała podróż zajęła 14 godzin i 30 minut. Trzeba przyznać, że to całkiem imponujący wynik, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę pojemność baterii wynoszącą mniej niż 100 kWh. Nie byłoby to możliwe bez dopracowanej aerodynamiki, która przekłada się na niskie opory powietrza.

Mercedes EQXX Concept
Mercedes EQXX Concept © mat. prasowe / Mercedes

Co ciekawe, po przybyciu na Silverstone EQXX zaliczył jeszcze 11 kółek z mistrzem Formuły E Nyckiem de Vriesem za kierownicą. Stamtąd pojechał do siedziby Mercedes-AMG High Performance Powertrain w Brixworth na długie ładowanie przygotowujące do gościnnych występów. Mowa o kultowym torze Goodwood Hillclimb i przejazdach podczas Festiwalu Prędkości odbywającego się w dniach 23-26 czerwca.

Wybrane dla Ciebie

Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy