Regeneracja odbłyśników. Ile kosztuje metalizacja?

W wielu przypadkach stare, wypalone odbłyśniki można uratować, dzięki regeneracji. Jest to z pewnością tańsza, co wcale nie znaczy gorsza, alternatywna dla nowego elementu.

Reflektor Chevroleta SparkaReflektor Chevroleta Sparka
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Maciej Gis

Reflektory samochodowe niszczeją wraz z wiekiem. Szklane (używane w starszych modelach) bądź poliwęglanowe powłoki rysują się, matowieją i żółkną. Procesy starzenia widoczne są także na odbłyśnikach – topią się, ciemnieją i tracą srebrzystą powłokę.

Warto pamiętać, że obok żarówki to właśnie odbłyśnik ma największy wpływ na jakość oświetlania drogi. Od jego stanu zależy, czy lampa będzie dobrze świecić. Nawet małe skazy lustra lub plamki powstające na skutek oderwania się srebrzystej warstwy mają wpływ na strumień światła. Alternatywą dla często drogiej lub niemożliwej (w przypadku aut zabytkowych) wymiany całego reflektora jest fachowa regeneracja nazywana metalizacją.

W reflektorach, które są rozbieralne, lustro można wymontować samodzielnie i wysłać kurierem do odnowienia. Jeśli odbłyśnik jest zintegrowany z obudową klosza, to nie pozostaje nic innego, jak przekazać fachowcom całe światło, które zostanie rozebrane lub rozklejone w celu dostania się do kielicha lampy.

Rewitalizacja odbłyśnika zaczyna się od usunięcia starej warstwy połyskującej. W przypadku odbłyśników metalowych, stosowanych w starszych autach, opala się, a następnie piaskuje powierzchnię. W wersjach plastikowych wystarczy samo usunięcie starej powłoki za pomocą materiałów ciernych.

Po oczyszczeniu odbłyśnik odtłuszcza się i nakłada podkład, czasem zanurza się w kąpieli chemicznej, a następnie suszy. Metalizacja, czyli nakładanie nowej warstwy o grubości 1–2 mikrometrów odbywa się w specjalnej komorze próżniowej, w której rozpylane jest w wysokiej temperaturze aluminium – metal osadza się na powierzchni odbłyśnika, tworząc jednolitą, srebrną taflę.

Ile kosztuje profesjonalna regeneracja lampy?

Profesjonalnie przeprowadzona regeneracja kielichów lamp sprawia, że mogą one świecić lepiej niż tanie zamienniki, a w przypadku pojazdów zabytkowych, nawet korzystniej od fabrycznych źródeł światła. Koszt metalizacji pojedynczego odbłyśnika wynosi od 50 do150 zł, jeśli zostanie wymontowany przez właściciela. Dodatkowy demontaż reflektora w warsztacie może podwoić wartość usługi.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach