Rajdowy Opel ADAM R2 pojawi się w Genewie

W marcu w Genewie zadebiutuje koncept rajdowej wersji Opla Adama. Auto w specyfikacji zgodnej z klasą R2 według zapewnień producenta jeszcze w tym roku uzyska homologację FIA.

Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
Piotr Ślusarczyk

W marcu w Genewie zadebiutuje koncept rajdowej wersji Opla Adama. Auto w specyfikacji zgodnej z klasą R2 według zapewnień producenta jeszcze w tym roku uzyska homologację FIA.

O tym, że Opel zamierza wrócić do motorsportu, pisaliśmy już listopadzie zeszłego roku. Teraz producent stawia kolejny krok, aby osiągnąć ten cel. Opel ADAM R2 ma już wkrótce ścigać się na rajdowych trasach w całej Europie.

Rajdowy ADAM oprócz malowania otrzyma nową maskę, wlot powietrza na dachu, komplet spojlerów oraz lekkie 15- lub 16-calowe felgi EVO Corse. Opel mówi o swoim autku jako o "modnym, szykownym i zwracającym uwagę".

Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)

Źródłem napędu małej rajdówki będzie 1,6-litrowy silnik ze zmiennymi fazami wałka rozrządu, generujący około 185 KM i 190 Nm. Zostanie on połączony z 5-biegową sekwencyjną skrzynią biegów Sadev.

Nie zapomniano również o innych modyfikacjach mechanicznych. W ADAM-ie R2 znajdzie się regulowane zawieszenie REIGER RACING, samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wielotarczową oraz zmodyfikowany układ hamulcowy z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo.

Wnętrze samochodu wyposażone zostanie m.in. w fotele Sparco Competition, system bezpieczeństwa HANS, komputer pokładowy MONIT oraz lampkę do czytania map i system gaśniczy. Więcej informacji na temat rajdowego Opla w informacji prasowej producenta poniżej.

Nowy miejski ADAM gotowy do międzynarodowych rajdów

  • Światowa premiera wersji studyjnej zgodnej ze standardem R2 FIA
  • ADAM to istotna część programu sportowego Opla
  • Wersja ostateczna i jej homologacja w 2013 r.
  • Dopuszczenie do udziału we wszystkich rajdowych mistrzostwach regionalnych w Europie

Genewa/Rüsselsheim. W listopadzie 2012 r., wraz z modelem ADAM „Cup”, Opel powrócił do sportu samochodowego. Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie będzie okazją do prezentacji kolejnego osiągnięcia firmy: jest to nowa studyjna wersja powstała na bazie niedawno wypuszczonego na rynek miejskiego modelu ADAM, skonstruowana z uwzględnieniem przepisów FIA odnoszących się do samochodów klasy R2. W tym roku planowane jest zakończenie prac nad modelem i uzyskanie jego homologacji. Poszerzając ofertę o ten najwyższej klasy pojazd, Opel stawia kolejny krok w realizacji swojej nowej strategii powrotu do sportu samochodowego. ADAM R2 ścigać się będzie już wkrótce na trasach całej Europy.

Modny, szykowny, zwracający uwagę: te okreslenia doskonale opisują ADAMa. Również w wersji rajdowej R2. Specjalne elementy nadwozia, takie jak spoilery na dachu i tylnej klapie pochodzące z linii produktowej OPC oraz przednie i tylne osłony podwozia, podkreślają czysto sportowy i wyczynowy charakter tego samochodu.

ADAM R2 napędzany jest silnikiem ECOTEC 16V o pojemności 1,6 litra ze zmiennymi fazami wałka rozrządu, o mocy około 185 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym około 190 Nm w trybie rajdowym. Samochód został wyposażony w sekwencyjną 5-biegową skrzynię biegów Sadev oraz samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wielotarczową. Regulowane zawieszenie, z możliwością ustawienia trybu do jazdy po nawierzchni asfaltowej lub szutrowej, gwarantuje maksymalną przyczepność i dynamikę prowadzenia.

Układ hamulcowy zaopatrzony w hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off”, czterotłoczkowe zaciski Brembo oraz regulację ciśnienia zapewnia wyjątkową skuteczność hamowania.

Wnętrze R2 ma wszystkie cechy profesjonalnego samochodu rajdowego, a szereg detali uwzględniono już w specyfikacji, która ma zostać zatwierdzona w tym roku przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA). Wyposażenie samochodu obejmuje: gamę zintegrowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa; fotele sportowe SPARCO Competition kompatybilne z systemem bezpieczeństwa kierowcy HANS; kabinę z ciekłokrystalicznym sygnalizatorem zmiany biegów, lampką kontrolną i komputerem pokładowym MONIT; centralny panel sterowania, lampkę do czytania map oraz system gaśniczy.

Ultrakompaktowy R2 powstał na bazie nowego wariantu ADAM Cup. To pierwszy krok w realizacji nowego programu, w ramach którego Opel chce skupić się na promowaniu idei zawodów amatorskich w Europie w celu umożliwienia młodym, utalentowanym kierowcom osiągania sukcesów w tej dziedzinie sportu. W sezonie 2013 na trasy wyścigów w Niemczech i we Francji wyjedzie około 40 sztuk modelu ADAM Cup.Zwycięzca „Junior Rally” (dla zawodników w wieku do 27 lat), rozgrywanego w Niemczech w ramach wspieranego przez markę Opel pucharu „ADAC Opel Rally Cup”, awansuje do klasy R2 i w kolejnym sezonie otrzyma szczególne wsparcie ze strony Opla i ADAC.

Opel ADAM Rally Cup: Dane techniczne

  • Silnik: 1,6-l ECOTEC 16V, regulowany wał rozrządu, BOSCH moduł kontroli silnika Motorsport
  • Moc wyjściowa: 185 KM (w przybliżeniu) przy 7750 obr/min
  • Moment obrotowy: 190 Nm (w przybliżeniu) przy 6200 obr/min
  • Skrzynia biegów: Sekwencyjna 5-biegowa skrzynia biegów Sadev, samoblokujący mechanizm różnicowy
  • Zawieszenie: sportowe REIGER RACING, potrójna regulacja, kolumny McPhersona z mocowaniami Uniball, przystosowane do jazdy po drogach asfaltowych i szutrowych
  • Układ kierowniczy: wspomaganie elektrohydrauliczne
  • Felgi: aluminiowe EVO Corse, 6,5 x 16 cali (drogi asfaltowe), 6 x 15 (drogi szutrowe)
  • Układ hamulcowy: hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off” regulacja ciśnienia osi tylnej, czterotłoczkowe zaciski Brembo
  • Tarcze hamulcowe: 310 mm wentylowane (asfalt, przód), 278 mm wentylowane (drogi szutrowe, przód), 264 mm (drogi asfaltowe i szutrowe, tył)
  • Nadwozie: lekka konstrukcja, gama zintegrowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, osłona antynajazdowa na silnik i zbiornik paliwa; Wyposażenie wewnętrzne: fotele sportowe SPARCO Competition (kompatybilne z systemem HANS), elektryczna gaśnica, akumulator suchoładowanyWyposażenie zewnętrzne: elementy nadwozia OPC Line, uchwyty szybkomocujące na dachu i pokrywie bagażnika, pętle holownicze
  • Elektronika: wyświetlacz Motorsport, ciekłokrystaliczny sygnalizator zmiany biegów, komputer pokładowy MONIT, centralny panel sterowania, lampka do czytania map
  • Wymiary: Długość: 3698 mm, szerokość: 1720 mm, (regulowana) wysokość: 1442 mm (konfiguracja do jazdy po asfalcie), rozstaw osi: 2310 mm, waga: 1030 kg/press
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
  • Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/9] Źródło zdjęć: |

Źródło: Opel

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów