Od rajdówek po prototypy - Essen Motor Show 2015

Mamy już koniec stycznia, a ja nadal w tyle z relacją z Essen. Czas by to nadrobić. Dzisiaj pokaże wam targi Essen Motor Show od strony wyścigowej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Paweł Powroźnik

Będąc u naszych zachodnich sąsiadów nie można zacząć inaczej niż od ich rodzimej serii DTM. Wielka trójka czyli Mercedes, BMW i Audi przywiozła swoje konstrukcje z sezonu 2015.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W tych samochodach lubię ich wygląd. Wyglądają jakby przyssano je do ziemi. Do tego wszystkie te dodatki aerodynamiczne, które dodają im agresywności. Wśród nich nie mogło też zabraknąć już klasycznych egzemplarzy tej serii jak BMW M3 E30 czy Mercedesa 190E oraz jego następcy czyli C Klasy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Będąc przy Mercedesie nie możemy oczywiście zapomnieć o jego dominacji w formule jeden. Jednak więcej czasu poświęciłem klasycznym już maszyną tej serii jak na przykład to piękne Maserati z lat 50.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W tym rzędzie bolidów można było na własne oczy zobaczyć ewolucję jaka przeszłą F1 przez lata. Na pierwszy rzut oka widać te wszystkie zmiany aerodynamiczne, które wprowadzano. Od zupełnego braku skrzydeł po masywne konstrukcje jak w bolidzie Wiliamsa FW09.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Uwielbiam prostotę malowania Jon Player Special. W szczególności te złote linie które podkreślają kształt całego pojazdu. Szkoda, że w nadchodzącym sezonie nie będziemy mogli już go oglądać.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Z formuły przejdźmy płynnie do drugiej najważniejszej serii wyścigowej świata i sportu motorowego który w naszym kraju jest najpopularniejszy czyli do rajdów.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Od wejścia na targi witał wszystkich samochód mistrza świata Sebastiana Ogiera – Volkswagen Polo WRC.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Z tego samego koncernu można było się bliżej przyjrzeć Skodzie Fabii R5.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Oczywiście przyjechała też konkurencja, czyli Citroen, który oprócz swojej rajdówki przywiózł też mistrzowski samochód WTCC.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Jestem wielkim fanem legendarnej już rajdowej grupy B. Gdy tylko zobczyłem Peugota 205 T16 moje serce zaczęło bić szybciej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W czasach gdy F1 traci na popularności w wyścigach długodystansowych sytuacja ma się coraz lepiej. Nie dziwi też różnorodność przedstawicieli tej kategorii motosportu na targach. Co zawsze podoba mi się w prezentowanych maszynach, że w przeciwieństwie do bolidów F1 nie są one wypolerowane i lśniące. Widać na nich obtarcia, zdarty lakier bo wielogodzinnych jazdach. Dobrze widać to na przykładzie tych dwóch samochodów Porsche 919 i Audi R8 LMS

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Starsze pojazdy długo dystansowe już nie mają śladów walki, jednak nie odbiera im to ich uroku. BMW 320 turbo z grupy 5 w malowaniu Jagermeistera.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Porsche 935/K2:

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

BMW M1:

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Samochody, o których warto wspomnieć a nie zaliczają się do wyżej wymienionych kategorii wyścigowych to chociażby Audi Sport TT Cup, która nam, polskim fanom motosportu, powinna się kojarzyć z zwycięzcą debiutanckiego sezonu tej serii Janem Kisielem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Na stanowisku Peugota można było zobaczyć imponującego Peugota 208 T16 Pikes Peak, który w 2013 ustanowił nowy rekord amerykańskiej imprezy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

A na koniec zostawiłem swoją przejażdżkę - wirtualną oczywiście. Na stanowisku Rutronik Racing można było spróbować swoich sił na symulatorze jazdy. Będąc posiadaczem Logitecha G27 byłem ciekawy jaka różnica jest w porównaniu z topową kierownicą firmy Fanatec.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Porównanie wypada jak łatwo się domyśleć na korzyść droższego sprzętu. Jechałem wirtualnym R8 na torze Hockenheim, precyzja prowadzenia o wiele lepsza, force feedback o wiele mocniej oddawał wszystko to, co działo się z samochodem. A hamulce wydawały się jak bym chciał ugiąć kawałek cegły swoimi stopami. Nie przejechałem żadnego czystego okrążenia. No cóż jestem po prostu zwykłym śmiertelnikiem a nie kierowcą wyścigowym ;)...

Tak wiec kolejny temat z Essen z głowy. Idę przygotowywać kolejny wpis bo w kolejce czekają już zdjęcia z Autosport International. Dzięki za poświęcony czas i do następnego wpisu.

Pozdrawiam,

Paweł Powroźnik

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa