Rajd Polski 2012 - fiński zwycięzca po raz trzeci [RSMP]

Gdyby Rajd Polski był tylko jedną z rund RSMP, mielibyśmy kolejne nudne przedstawienie z serii Kajetanowicz vs reszta. Jednak wieloletnia tradycja i prestiż tych zawodów przyciągnęły mocną konkurencję. Po raz trzeci w Rajdzie Polski wygrał kierowca z Finlandii.

Esapekka LappiEsapekka Lappi
Marcin Łobodziński

W 1965 roku w Rajdzie Polski zwyciężył Rauno Aaltonen. Trzy lata temu pierwszy był Mikko Hirvonen. Tym razem w naszej największej rajdowej imprezie triumfował Esapekka Lappi. Co więcej, Lappi, nowy mistrz Finlandii, jest najmłodszym zwycięzcą Rajdu Polski w historii. Ma tylko 21 lat i już wzbudza zainteresowanie fabrycznego teamu Škody.

Obraz

Świeżo upieczony mistrz Polski Kajetan Kajetanowicz miał okazję zmierzyć się z wysokiej klasy zawodnikami w najważniejszym rajdzie w naszym kraju, ale widocznie nie dane mu było pokazać, jak szybki jest na tle zawodników innych niż Grzyb, Bębenek czy Rzeźnik. Cieszynianin już podczas piątkowych kwalifikacji urwał koło i nie miał dobrej pozycji na starcie. Jazda daleko z tyłu stawki na Polskim oznacza, że bierzesz udział w rajdzie, ale terenowym. Nawierzchnia po przejechaniu już kilkunastu zawodników zmienia się diametralnie. Nie dane było mistrzowi pokazać klasy.

Obraz

Na liście startowej oprócz stałych bywalców RSMP, z Krzysztofem Hołowczycem włącznie, znalazły się nazwiska kierowców biorących udział w ERC i WRC. Pojawił się Michał Sołowow w Fordzie Fieście RRC. Ze światowych oesów przyleciał Michał Kościuszko, który również zmienił auto na Forda. Zagościł mistrz Finlandii Esapekka Lappi, który dostał szansę od Škody i pojechał fabryczną Fabią S2000. Takim samym modelem jechał stały bywalec IRC, Estończyk Karl Kruuda.

Obraz

Pierwsze dwa odcinki wygrał Esapekka Lapppi, ale szybko piłeczkę odbił Michał Kościuszko. Nasz reprezentant w mistrzostwach świata pokonał Fina o ponad 11 s i znalazł się na czele stawki. Fin tracił niewiele ponad 5 s, a polska reprezentacja była daleko z tyłu. Michał Sołowow jako trzeci miał już 17 s straty do Kościuszki. Czwarty był Grzegorz Grzyb, a piąty i tak nieźle dający sobie radę Kajetanowicz.

Podczas drugiego przejazdu oesu Miłki Fin odzyskał prowadzenie w rajdzie, a do czwórki wskoczył Karl Kruuda, który niebezpiecznie zbliżył się do Sołowowa. Gdy Lappi notował kolejne oesowe zwycięstwa, Kruuda miał problemy i spadł w dół stawki. Na drugim miejscu trzymał się Kościuszko, który na koniec dnia tracił 14 s. Trzeci był Michał Sołowow.

Obraz

W klasie 3 po awarii Chuchały najwyżej sklasyfikowany był Łukasz Habaj, który zakończył sobotni etap na 11 pozycji. Niestety, nie cieszył zbyt długo się prowadzeniem w grupie N, bo już na pierwszym, niedzielnym odcinku jego silnik się poddał.

Zwycięstwem niedzielę rozpoczął Esapekka Lappi, a powracający do rywalizacji Karl Kruuda zanotował czwarty czas. W czołówce robiły się coraz większe różnice, ale szybkim tempem zaczął straszyć Grzyba Zbigniew Staniszewski w Peugeocie 207 S2000.

Na oesie Paprotki dachowało Subaru Tomka Kuchara. Na tej samej próbie Lappi ponownie znokautował Michała Kościuszkę ponad 10-sekundową różnicą na 24-kilomerowym odcinku.

Obraz

OS10 rozstrzygnął o zwycięstwie Fina w Rajdzie Polskim. Jedyny kierowca, który mógł mu jeszcze zagrozić, wpadł na duży kamień i jego auto nie nadawało się do szybkiej jazdy. Mowa o Michale Kościuszce. Po tym jak odpadł, różnica między pierwszym a drugim kierowcą w stawce wynosiła już grubo ponad minutę.

Wspomniany wcześniej Zbigniew Staniszewski nękający Grzegorza Grzyba wreszcie dopiął swego. Wykręcił czwarty czas i wyprzedził swojego rywala o niespełna sekundę, awansując na trzecie miejsce. Niestety, następny odcinek rozwiązał problem mistrza Słowacji. Staniszewski złapał kapcia i na 12 odcinku specjalnym spadł w klasyfikacji na siódme miejsce za Michała Bębenka. W rajdzie w całym niedzielnym etapie rządzili Lappi na zmianę z Kruudą.

Obraz

Nic nie zmienił ostatni odcinek, który wygrał Estończyk, a Lappi 69. Rajd Polski. Drugi finiszował Sołowow przed Grzybem i pechowym Kajetanowiczem. Mistrz Polski, zważywszy na warunki, jakim musiał sprostać, i patrząc obiektywnie, pokazał wysoką klasę. Mimo trudności pokonał Bębenka i Hołowczyca. W klasie 3 zwyciężył Wojciech Chuchała.

  1. Rajd Polski można uznać za najciekawszą w tym sezonie rundę RSMP i jedną z lepiej obsadzonych rund ERC. Jedyną polską, w której nie wygrał Kajetan Kajetanowicz. Trudno jednak mówić o porażce. Jeden błąd w kwalifikacjach zaważył o wyniku w rajdzie.
Obraz

Ponieważ Rajd Polski należał do mistrzostw Europy, załoga Synthos Cersanit Rally Team – Michał Sołowow i Maciej Baran – świętowała tytuł wicemistrzów Starego Kontynentu. Z jednej strony to już trzecie wicemistrzostwo Polaków w Europie, więc było co świętować. Z drugiej - czuć pewien niedosyt, zwłaszcza w obliczu 100-punktowej przewagi mistrza Juho Hanninena.

Patrząc w przyszłość, można mieć duże nadzieje. Jeśli Michał Sołowow będzie kontynuował europejską przygodę, w nadchodzącym sezonie będzie miał jeszcze trudniejsze zadanie, które wyniesie go na inny poziom. Mistrzostwa Europy czeka rewolucja, która - mam nadzieję - przyniesie dużo dobrego. Być może wreszcie tytuł będzie miał większą wartość niż tylko symboliczną.

Obraz

Z niecierpliwością czekam na decyzję firmy LOTOS o wysłaniu na europejskie odcinki specjalne naszego najlepszego kierowcy Kajetana Kajetanowicza. Mógłby on znaleźć się w stawce kierowców na poziomie, do którego mistrz Polski już dorósł. Jeśli wszystkie rundy ERC byłyby obstawione tak jak 69. Rajd Polski z minimum dwoma Polakami na liście, kto wie, czy ten właśnie czempionat nie miałby większego wzięcia niż cykl WRC.

Wyniki 69. Rajdu Polski

[block position="inside"]4740[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów