Rajd Niemiec 2016 - bardzo mu tego brakowało

Sébastien Ogier tryumfował w rozegranym w miniony weekend Rajdzie Niemiec. Francuz musiał czekać na nawierzchnię asfaltową, by mieć równe szanse ze swoimi rywalami. Od Szwecji bardzo mu tego brakowało.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Marcin Łobodziński

Sébastien Ogier nie wygrał żadnego rajdu od Szwecji, rozegranej w połowie lutego, przez nieprzychylny mu regulamin, mówiący o kolejności startowej zawodników. Na luźnych nawierzchniach liderzy klasyfikacji kierowców mają bardzo trudne zadanie, ponieważ muszą czyścić trasę załogom startującym później. Przez to, mistrz świata i zdecydowany lider tego sezonu nie był w stanie zwyciężać, a jak sam wielokrotnie mówił, podium to szczyt możliwości w jego sytuacji.

Nieco inaczej jest na asfaltach, gdzie pierwsze pozycje startowe są wręcz preferowane. Twardej nawierzchni czyścić nie trzeba, a na wielu zakrętach po kilku przejazdach pojawia się już trochę "syfu". W rajdowym żargonie jest to piasek zbierany przez samochody z pobocza po cięciach.

Tym razem Ogier mógł sobie odbić wszystkie "przegrane" rajdy tego sezonu i pewnie wygrał w Niemczech. Chociaż nie był liderem od początku, to konsekwentnie jechał po swoje. Pierwszego dnia popełnił jeden większy i kilka drobnych błędów, przez co Andreas Mikkelsen otwierał drugi etap jako prowadzący. Mistrz świata objął prowadzenie po przejeździe legendarnego oesu Arena Panzerplatte. Mikkelsen trzymał się drugiej pozycji do końca dnia.

Dani Sordo zajął bardzo dobre, drugie miejsce. To świetny powrót po niedawnym złamaniu kręgosłupa
Dani Sordo zajął bardzo dobre, drugie miejsce. To świetny powrót po niedawnym złamaniu kręgosłupa © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

W niedzielę zaatakowali kierowcy Hyundaia. Dani Sordo i Thierry Neuville mocno podkręcili tempo, walcząc między sobą o podium. Już na pierwszym oesie dnia Hiszpan wyprzedził Mikkelsena. Kolejna próba padła łupem Neuville'a i ten również znalazł się przed kierowcą Volkswagena. Belgowi przypadły także trzy punkty za Power Stage, ale musiał się zadowolić trzecim miejscem i stratą do Daniego, wynoszącą ledwie 0,1 s. Mikkelsen dojechał czwarty, a piąte miejsce zgarnął Hayden Paddon.

Rajd Niemiec tradycyjnie zebrał swoje żniwo. Najbardziej spektakularny wypadek zaliczyła załoga Citroëna - Stephane Lefebvre i jego pilot Gabin Moreau. Po "złapaniu" kilku hinkelsteinów przód jego DS3 WRC został doszczętnie skasowany, a zawodnicy trafili do szpitala. Obaj są na tyle poturbowani, że prawdopodobnie nie wezmą udziału w kolejnej rundzie WRC.

Pecha miał Jari-Matti Latvala, który musiał się wycofać już na pierwszym odcinku specjalnym. W jego Polo WRC awarii uległa skrzynia biegów. Na tej samej próbie kraksę zaliczył kierowca M-Sportu Eric Camilli.

Przez to, że na mecie nie pojawiło się zbyt wiele załóg WRC, punkty zgarniały załogi WRC2. Siódme miejsce zajął Esapekka Lappi, za nim był Pontus Tidemand, dziewiąty Jan Kopecký, a dziesiąty Armin Kramer. Cała czwórka jechała Škodami Fabia R5.

Obraz
© fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Z polskich załóg najwyżej sklasyfikowano Huberta Ptaszka i Maćka Szczepaniaka. Jechali Peugeotem 208 T16, a rajd ukończyli na 16. pozycji i 9. w klasyfikacji WRC2. Jakub Brzeziński pilotowany przez Jakuba Gerbera jadący Fordem Fiestą R2T zajmował trzecie miejsce w klasyfikacji Drive DMACK Cup, ale na ostatnim etapie rajdu złamał się drążek zmiany biegów. Naprawiony trochę wytrzymał, ale ostatecznie ich prowizoryczne rozwiązanie poddało się na ostatniej próbie i załoga wypadła z trasy na dohamowaniu.

Rajd Niemiec 2016 - klasyfikacja generalna
Poz.ZałogaSamochódCzas/strata
1.

S. Ogier

J. Ingrassia

VW Polo WRC3:00:26.7
2.

D. Sordo

M. Marti

Hyundai i20 WRC+20.3 s
3.

T. Neuville

N. Gilsoul

Hyundai i20 WRC+20.4 s
4.

A. Mikkelsen

A. Jaeger

VW Polo WRC+27.2 s
5.

H. Paddon

J. Kennard

Hyundai i20 WRC+3:34.8 min
6.

M. Ostberg

O. Floene

Ford Fiesta WRC+4:31.2 min
7.

E. Lappi

O. Floene

Skoda Fabia R5+8:36.8 min
8.

P. Tidemand

J. Andersson

Skoda Fabia R5+8:52.5 min
9.

J. Kopecky

P. Dresler

Skoda Fabia R5+9:44.2 min
10.

A. Kramer

P. Winklhofer

Skoda Fabia R5+10:10.6 min
16.

H. Ptaszek

M. Szczepaniak

Peugeot 208 T16+19:07.3 min
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.