Rajd Dakar 2016 - zapowiedź

Największy i najbardziej prestiżowy rajd terenowy świata startuje już jutro i zaczyna się od krótkiego prologu w Buenos Aires. Będzie trwał tradycyjnie przez dwa tygodnie i wyłoni najszybszego kierowcę, motocyklistę i quadowca w poszczególnych kategoriach. Zapraszamy na krótką zapowiedź tej imprezy.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Red Bull Content Pool
Marcin Łobodziński

Rajd Dakar podobnie jak w zeszłym roku rozpocznie się w Buenos Aires, ale nieco wcześniej bo już 2 stycznia rusza prolog. Prawdziwa rywalizacja w rajdzie rozpocznie się w niedzielę, na pierwszym odcinku specjalnym. Zawodnicy będą się przemieszać na północ w kierunku Boliwii by po zrobieniu pętli i po jednodniowym odpoczynku wrócić na południe w okolice Buenos Aires do mety. Przerwa będzie miała miejsce w Salta 10 stycznia. Łącznie kierowcy samochodów zaliczą 4792 km odcinków specjalnych.

Trasa rajdu i odcinki specjalne

Obraz
© fot. Red Bull Content Pool
DataOdcinekDystans
2.1.2016Buenos Aires - Rosario 346 km (OS 11 km)
3.1Rosario - Villa Carlos Paz 662 km (OS 258 km - motocykle i quady 227 km)
4.1Villa Carlos Paz - Termas de Rio Hondo 858 km (OS 521 km - motocykle i quady 450 km)
5.1Termas de Rio Hondo - Jujuy 663 km (OS 314 km)
6.1Jujuy - Jujuy 629 km (OS 429 km - ciężarówki 418 km)
7.1Jujuy - Uyuni 642 km (OS 327 km)
8.1Uyuni - Uyuni 723 km (OS 542 km - ciężarówki 295 km)
9.1Uyuni - Salta 793 km (OS 353 km)
10.1Przerwa w Salcie 
11.1Salta - Belén 766 km (OS 393 km)
12.1Belén - Belén 436 km - samochody i ciężarówki 396 km (OS 285 km)
13.1Belén - La Rioja 763 km - motocykle 561 km (OS 278 km)
14.1La Rioja - San Juan 712 km (OS 431 km)
15.1San Juan - Villa Carlos Paz 931 km - ciężarówki 866 km (OS 481 km - ciężarówki 267 km)
16.1Villa Carlos Paz – Rosario 699 km (OS 180 km)

Faworyci - samochody

W kategorii samochodów faworytami do zwycięstwa są oczywiście kierowcy X-raidu używający sprawdzonych, zwycięskich MINI All4 Racing. W rajdzie pojawi się aż 12 tych maszyn, ale nie każdy kierowca będzie tu faworytem. Największym jest oczywiście Nasser Al-Attiyah startujący z numerem 300. Katarczyk zwyciężył ubiegłoroczną edycję, podczas której był poza zasięgiem rywali. Największym pechowcem poprzedniego Dakaru był Nani Roma, który na pewno zagrozi Nasserowi w drodze po jego trzecią wygraną. Jako faworytów można postrzegać również Orlando Terranovę. Czarnym koniem X-raidu z pewnością jest Mikko Hirvonen, ale raczej nie widzimy go w roli zwycięzcy.

Dwoma MINI pojadą Polacy, a mianowicie Adam Małysz pilotowany przez Xaviera Panseri (ubiegłoroczny pilot Krzysztofa Hołowczyca) oraz Jakub Przygoński, którego pilotem jest Andrei Rudnitski. Maciej Marton pojedzie z Czechem Miroslavem Zapletalem w Hummerze.

Obraz
© fot. Red Bull Content Pool

Ekipy postrzegane jako faworyci do zwycięstwa w kategorii samochodów są również załogi Toyot Hilux. Japońskie pick-upy pojadą w różnych barwach różnych zespołów. Gazoo Racing South Africa ma bodaj najlepszą obsadę w postaci Giniela de Villiersa i fenomenalnie szybkiego Yazeeda Al-Rajhi. Trzecim reprezentantem tego zespołu jest doświadczony Leeroy Poulter. Kolejni, ważni zawodnicy jadący Toyotami to Bernhard ten Brinke i Ronan Chabot reprezentujący niezwykle doświadczony team Overdrive. Do zespołu przyłączył się również jadący we własnych barwach, znany z rajdów WRC Martin Prokop, ale i on podobnie jak Mikko Hirvonen nie jest tu kandydatem do zwycięstwa. Vladimir Vasilyev również wybrał Toyotę, tak jak Marek Dąbrowski pilotowany przez Jacka Czachora, obaj jadący w barwach Orlen Teamu.

Obraz
© fot. Red Bull Content Pool

Trzecią siłą, choć na razie wszystko stoi pod znakiem zapytania, jest w Dakarze zespół Peugeota. Team Peugeot Total wystawia cztery samochody, a w nich faworyta i najbardziej utytułowanego kierowcę dakarowego świata Stephane Peterhansela. Równie szybki, choć ostatnio brakowało mu skuteczności jest Carlos Sainz. Wielką niewiadomą pozostaje coraz bardziej doświadczony Cyril Despres, a jeszcze większy znak zapytania obok wyniku można postawić przy Sébastienie Loebie, który podobnie jak Mikko Hirvonen i Martin Prokop zadebiutuje na trasie Dakaru. Jeżeli samochody francuskiej ekipy okażą się choćby tak szybkie jak Toyota i tak niezawodne jak MINI, to Stephane Peterhansel może sięgnąć po swoje trzynaste dakarowe zwycięstwo. Ciekawostką dotyczącą Peugeota jest piąty samochód zakupiony przez kierowcę znanego z wyścigów długodystansowych Romaina Dumasa. Francuz zaliczy swój drugi Dakar w prywatnym zespole.

Jak zawsze wielkim kandydatem do wygranej jest Robby Gordon, Amerykanin, który zawsze fatalnie kończy całą imprezę, choć nigdy nie brakuje mu tempa. Jego Gordini to potężne i potwornie szybkie, ale strasznie awaryjne buggy. Czy tym razem powiedzie się bratu legendy NASCAR? To samo pytanie zadajemy również przy wspomnieniu o Guerlainie Chicherit, który w tym roku ponownie wystartuje w buggy obsługiwanym przez X-raid, a zbudowanym dla Nassera Al-Attiyaha dwa lata temu przez stajnię Jefferies Racing. Chicherit i buggy to atomowe połączenie, ale w ubiegłorocznym Dakarze brakowało tempa i niezawodności. Choć Francuz nigdy tego rajdu nie wygrał, to trudno w stawce znaleźć równie szalonego i zawziętego zawodnika.

Faworyci – ciężarówki

W gronie ciężarówek trudno znaleźć innych faworytów do zwycięstwa jak zespół marzeń i jednocześnie zespół mistrzów KAMAZ Master. Reprezentantem rosyjskiej ekipy jest ubiegłoroczny tryumfator Airat Mardeev, a pozostałe ciężarówki poprowadzą nie mniejsze osobistości: Eduard Nikolaev, Andrey Karginov oraz Dmitry Sotnikov. Drużyna MAN-a także będzie chciała sięgnąć po wygraną i wystawia do boju Hansa Stacey’a. Ciężarówką Iveco pojedzie tradycyjnie Gerard de Rooy, który w zeszłym roku nie miał wiele do powiedzenia. Ales Loprais jeszcze nigdy nie wygrał Dakaru, ale od kilku lat jest faworytem. To samo można powiedzieć o Martinie Kolomy, który przygotował Tatrę. Zaskakująco szybkie w zeszłym roku były ciężarówki białoruskiego MAZ-a. Dwa potężne samochody poprowadzą Aleksandr Vasilevski i Siarhei Viazovich.

Faworyci – motocykle i quady

Jednośladami i motocyklowymi dwuśladami pojadą samotni bohaterowie Rajdu Dakar. W roli faworyta do zwycięstwa na dwóch kołach widzimy… Paulo Gonclavesa. Motocyklista Hondy zajął w zeszłym roku drugie miejsce i na drodze do zwycięstwa nie stanie mu ani Marc Coma, ani też Sam Sunderland. Pierwszy został jednym z organizatorów rajdu, drugi leczy swoje kontuzje.

Obraz
© fot. Red Bull Content Pool

Oczywiście Gonclaves nie będzie miał łatwo. Walkę o zwycięstwo stoczy z reprezentantem Hondy Joanem Bortem Berredą. W obozie KTM Jordi Viladoms i Toby Price zrobią wszystko by bronić barw najlepszych motocykli dakarowych świata. W zespole Yamahy też nie zabraknie faworyta do wygranej. Zdecydowanie jest nim Helder Rodriguez, natomiast reprezentantem Husqvarny został Ruben Faria, ale mocny może być też Pablo Quintanilla.

W kategorii quadów mamy naszego mistrza i ubiegłorocznego zwycięzcę Dakaru Rafała Sonika. Jest on niejednym, ale największym kandydatem do wygranej w Dakarze 2016. Polak w barwach Orlen Teamu pojedzie Yamahą Raptor. Ze sprzętu tej samej marki korzystają jego najwięksi rywale, czyli Ignacio Casale oraz bracia Marcos i Alejandro Patronelli.

Polacy w Dakarze 2016

Choć o wybranych polskich załogach i zawodnikach już po części wspomnieliśmy, to podsumowując informujemy, że w Dakarze 2016 wystartuje łącznie 11 Polaków. W kategorii samochodów są to Marek Dąbrowski i Jacek Czachor jako załoga Toyoty, Adam Małysz i Kuba Przygoński jako kierowcy dwóch MINI, Maciej Marton jako pilot w Hummerze Zapletala oraz Sebastian Rozwadowski na prawym fotelu Benediktasa Vanagasa w Toyocie. Członkiem załogi jednej z ciężarówek będzie tradycyjnie Dariusz Rodewald, który od lat towarzyszy Gerardowi de Rooyowi. Szkoda, że zabraknie polskiego teamu w wadze ciężkiej.

Na motocyklach zobaczymy Kubę Piątka, Pawła Stasiaczka i Macieja Bedysza – wszyscy na KTM. Jedynym reprezentantem w kategorii quadów jest Rafał Sonik.

Moim zdaniem

Tegoroczny Rajd Dakar może być niezwykle interesujący ze względu na bardzo silną obsadę, w której bardzo brakuje nam Krzysztofa Hołowczyca. Pewniakami są oczywiście dwaj kierowcy MINI: Nasser Al-Attiyah i Nani Roma. Jeżeli obaj przejadą rajd bez problemów, z pewnością będą walczyć o zwycięstwo i wątpię w team orders. Niestety nie do końca wierzę w zwycięstwo którejkolwiek z załóg Toyoty. Trzymam kciuki za fenomenalnego Yazeeda Al-Rajhi, ale szczerze wątpię, by dojechał do mety. W drugim aucie mamy Giniela de Villiersa – skutecznego, ale widzę go na niższych stopniach podium. Wysoko cenię natomiast Adama Małysza i Marka Dąbrowskiego. Zwłaszcza pierwszy, mając najlepszy w stawce sprzęt może namieszać w czołówce.

Zagadką są oczywiście załogi Peugeotów. Jeżeli 2008 DKR16 został poprawiony i okaże się niezawodny, to mamy trzeciego pewniaka – Stephane Peterhansela. Mam nadzieję, że limit pecha wyczerpał już Carlos Sainz, ale i tak nie będzie on tak skuteczny jak jego francuski kolega. Mocno ściskam kciuki za ten zespół, by wniósł dużo atrakcji w tegoroczny Dakar.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km