Qoros 3 nie podbije Europy...

Chiński producent samochodów Qoros zamierzał podbić Europę, a nawet świat, ale musiał zrezygnować z ekspansji.

Obraz
Marcin Łobodziński

Qoros z izraelskim kapitałem postanowił przełożyć ekspansję i skupić się tylko na rynku chińskim. Po prezentacji nieźle wyglądającego kompaktu Qoros 3 i nie gorzej wyglądającego, bazującego na nim crossovera otwarto pierwszy salon w Europie, a konkretnie na Słowacji w Bratysławie. Dystrybucją zajmowała się holenderska firma AutoBinck. Plany były ambitne, ale najwyraźniej marka nie wstrzeliła się ze swoim modelem w potrzeby klientów, ponieważ w zeszłym roku salon opuściło jedynie 51 samochodów.

Co ciekawe, Qoros 3 nie jest samochodem złym. Głównym stylistą pracującym nad tym modelem był Niemiec Volker Hilebrand, były szef designerów Mini. Za rozwój techniczny odpowiadał Klaus Schmidt, który w przeszłości zajmował się projektowaniem podwozi do BMW. Platformę auta zaprojektowała firma Magna Steyr, a produkcję silników powierzono austriackiemu producentowi AVL. Qoros 3 ma bogate wyposażenie, a w przeciwieństwie do wielu chińskich produktów, ten przeszedł test zderzeniowy Euro NCAP z wynikiem pięciogwiazdkowym. Co zatem było przyczyną wycofania się z europejskiej ekspansji? Na pewno problemy finansowe, takie jest stanowisko firmy, ale nie tylko.

Obraz

Niestety Qoros nie jest w stanie zrobić nic, by chińskie produkty były dobrze postrzegane w Europie. Inna sprawa, że marka jest kompletnie nieznana. Ten sam problem ma na przykład koreański SsangYong, który mimo bardzo długiego stażu w Europie, nie cieszy się dużym popytem na swoje produkty. Kolejnym problemem jest stosunkowo wysoka cena, sięgająca na Słowacji 20 tys. euro. O ile dla uznanych produktów znanych marek przy takim poziomie wyposażenia kompakt mógłby się sprzedawać, o tyle produkt chiński zawsze kojarzy się właśnie z niską ceną.

Prawdą jest też, że Qoros jest w ogromnych tarapatach finansowych. W zeszłym roku zanotował stratę na poziomie 305 mln euro.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy