Pszczółka – Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja (2007)

Bolid zaczynał swoje życie w 2005 roku jako zwykłe Porsche 911 GT 2 generacji 996, teraz jest rekordzistą Pętli Północnej wśród wozów Porsche dopuszczonych do ruchu drogowego – oto 911 GT 2 RS Biene Maja.

Obraz
Olgierd Lachowski

Bolid zaczynał swoje życie w 2005 roku jako zwykłe Porsche 911 GT 2 generacji 996, teraz jest rekordzistą Pętli Północnej wśród wozów Porsche dopuszczonych do ruchu drogowego – oto 911 GT 2 RS Biene Maja.

Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.2
Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.2

Auto powstało na bazie Porsche 911 GT 2, które pierwotnie było wyposażone w silnik o objętości skokowej 3,6 l. Jednostka ta w mocniejszej wersji wytwarzała moc 483 KM przy 5700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 640 Nm przy 3500 obr./min. Przy wadze 1505 kg 911 GT 2 rozpędzało się do 100 km/h w zaledwie 4,00 s i było w stanie osiągnąć prędkość 319 km/h. Można powiedzieć, że już samochód bazowy był bardzo atrakcyjny pod względem osiągów.

Dla ekipy Edo Competition to jednak za mało. Pracownicy firmy dokonali wielu przeróbek, przy czym modyfikacje odbywały się w dwóch etapach.

Pierwsze zmiany zaszły w samochodzie już w 2005 roku. Zwiększono wówczas ciśnienie doładowania turbosprężarek, zmieniono układ wylotowy, pompę oleju i system sterujący pracą silnika. Poprawiono chłodzenie jednostki napędowej poprzez montaż dodatkowych chłodnic.

Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.4
Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.4

Zamiast fabrycznego sprzęgła pojawiło się wielotarczowe. Seryjna skrzynia biegów została zastąpiona skrzynką z przełożeniami dopasowanymi do charakterystyki Nordschleife. Skrzynia biegów ma wyścigowy system chłodzenia oleju. W miejsce mechanizmu różnicowego Porsche pojawił się mechanizm o zwiększonym tarciu.

Ludzie Edo postanowili, że trzeba zmienić zawieszenie na wyścigowe wyprodukowane przez firmę KW. Na układ hamulcowy składają się teraz tarcze o średnicy 380 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Zarówno przednie, jak i tylne tarcze zatrzymywane są klockami hamulcowymi zamontowanymi w 4-tłoczkowych zaciskach.

Odpowiednią przyczepność na drodze i torze gwarantują opony Michelin 265/35 i 345/30 (odpowiednio przód i tył). Opony założone są na 18-calowe wyścigowe felgi.

Kolejną rzeczą, którą należało zrobić, to „wybebeszyć” wnętrze. Tuner usunął wszystko, co było według niego zbędne. Pojawiła się za to klatka bezpieczeństwa, wyścigowe fotele Recaro z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa, aluminiowe pedały, lekka okładzina deski rozdzielczej, wyścigowa kierownica i elektroniczny wyświetlacz zamiast tradycyjnych zegarów. Tym sposobem zredukowano masę bolidu do 1284 kg.

Na koniec pozostało przygotowanie aerodynamiki wozu. Inżynierowie zaprojektowali przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza chłodzącego hamulce. Przedni spojler wykonano tak, by zwiększał jak najbardziej siłę docisku. Pojawiły się boczne fartuchy i tylny dyfuzor optymalizujący własności aerodynamiczne auta i chłodzenie silnika.

Pod podwoziem przykręcono płyty z kompozytów, które również poprawiały aerodynamikę. W miejscu seryjnego tylnego spojlera pojawiło się wielkie skrzydło, o szerokości 195 cm, które jest zwieńczone listwą Gurneya.

Bolid był wreszcie gotowy. 3,6-litrowa jednostka legitymowała się mocą 612 KM przy 6790 obr./min, a jej moment obrotowy wynosił 785 Nm przy 4300 obr./min. Przyspieszenie auta od 0 do 100 km/h wynosiło 3,80 s, do 200 km/h – 9,50 s, a do 300 km/h zaledwie 22,50 s. Prędkość maksymalna to 328 km/h.

By sprawdzić możliwości 911 GT 2 RS Biene Maja (Pszczółka Maja), team Edo pojawił się na jednym z najsłynniejszych torów świata – Nürburgring Nordschleife. Próba zakończyła się wynikiem 7:15,63 min. Na najdłuższej prostej Döttinger Höhe wóz pomknął z prędkością 288 km/h. Edo Karabegovic (właściciel Edo Competition) skomentował, że nie dało się szybciej, bo spojlery stawiały zbyt duży opór.

Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.7
Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.7

Na biciu rekordu prace przy aucie się nie skończyły. W 2007 roku ekipa z Ahlen znów dokonała usprawnień w 911 GT 2 RS. Tym razem zmiany były dwie - jedna to modyfikacje nadwozia, druga - przeróbka silnika.

Karoserię wyglądem zbliżono do Porsche 911 generacji 997. Przedni zderzak ma osłony kierunkowskazów z 911 Carrery, pod którymi kryją się zestawy diod LED. Klosze przednich reflektorów są podobne do tych z nowego Porsche 911. Pod nimi kryją się jednak zupełnie inne światła niż w seryjnym aucie.

W motorze ekipa dokonała sporych przeróbek. Rozwiercono cylindry i powiększono skok tłoka, dzięki czemu objętość skokowa jednostki napędowej wzrosła do 3900 cm3. Pojawiły się nowe tłoki, wałki rozrządu i tytanowe korbowody. Zmiany nie ominęły głowic, systemu trzech pomp paliwowych, wtryskiwaczy, międzystopniowych chłodnic powietrza doładowującego i samych turbosprężarek. Po raz kolejny udoskonalono program zarządzający jednostką napędową.

Efekt to moc 670 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy 880 Nm przy 4100 obr./min. Poprawiły się czasy przyspieszeń. Do 100 km/h „Pszczółka” przyspiesza poniżej 3,20 s, a do 200 km/h w mniej niż 8,50 s. Prędkość maksymalna to 335 km/h.

Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.6
Edo Competition 911 GT 2 RS Biene Maja fot.6

Edo Competition nie informuje, ile pieniędzy zainwestowano w przebudowę tego samochodu. Nie zanosi się też, by firma wystawiła 911 GT 2 RS na sprzedaż.

Najzwięźlej o tym bolidzie? Wyglądu powalającego na łopatki to auto może i nie ma, ale jego osiągi są najwyższej próby.

Dane techniczne

Silnik i napęd (dane dotyczą wersji ostatecznej ukończonej w 2007 roku - stąd ta data w tytule):

  • Typ: B6, M96/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3900 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 670 KM przy 7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 171,80 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 880 Nm przy 4100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 18″
  • Koła tylne: 18″
  • Opony przednie: 265/35 R 18
  • Opony tylne: 345/30 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1284 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,92 kg/KM
  • Rozstaw osi: 2350 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: Poniżej 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: Poniżej 8,50 s
  • Czas przejazdu okr. Nürburgring Nordschleife: 7:15,63 min (silnik 612 KM)
  • Prędkość maksymalna: 335 km/h

Źródło: edo

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut