Przyszłość tych marek jest niepewna. Szef koncernu jest gotów je skreślić

Amerykańsko-europejski gigant Stellantis notuje coraz gorsze wyniki finansowe, a szef koncernu Carlos Tavares nie stroni od zdecydowanych i kontrowersyjnych wypowiedzi. Przyszłość kilku marek może wisieć na włosku.

Carlos TavaresTavaresowi jest coraz mniej do śmiechu
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Jak informuje "Bloomberg" dochód netto koncernu Stellantis w pierwszym półroczu 2024 roku spadł aż o 48 proc., a marża operacyjna wyniosła mniej niż 10 proc. - znacznie gorzej niż przewidywano w zakładanych celach na ten rok.

Sytuacja robi się coraz poważniejsza. Na tyle, że szef koncernu nie wyklucza ostatecznych rozwiązań. Podczas konferencji dotyczącej wyników finansowych firmy zorganizowanej 25 lipca Tavares stwierdził, że nie zawaha się zrezygnować z marek, które są nierentowne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

IAA 2015: Alfa Romeo, Fiat i Lancia

"Jeśli nie przynoszą zysku, zamkniemy je. Nie możemy sobie pozwolić na marki, które nie przynoszą zysku" - wyjaśnił. To wyraźna zmiana kierunku i odejście od wcześniejszych zapewnień. W 2021 roku, podczas tworzenia koncernu Stellantis, Tavares zarzekał się, że wszystkie marki w portfolio mają przyszłość.

Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej i choć szef nie zdradza, które firmy są najbardziej zagrożone, analitycy wskazują trzy z nich. Zdaniem "Bloomberga" i "Reutersa", na cenzurowanym jest Maserati, które w pierwszej połowie 2024 roku odnotowało 82 mln euro straty. Nieoficjalnie mówi się też o DS i Lancii z uwagi na ich marginalny wkład w ogólne wyniki sprzedaży. Ostateczne decyzje jednak wciąż nie zapadły.

Warto wspomnieć, że Tavares jest znany z radykalnego cięcia kosztów. Stellantis stale zaostrza politykę obniżania kosztów pracy i logistyki, podczas gdy sam szef chętnie wypłaca sobie sowite wynagrodzenia. 40-milionowy pakiet z zeszłego roku uczynił go najlepiej opłacanym dyrektorem generalnym wśród tradycyjnych producentów samochodów.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów