Przystanki wiedeńskie - czy wiesz jak z nich korzystać?

Przystanki wiedeńskie istnieją w wielu polskich miastach od kilku dobrych lat. Mimo to nie wszyscy wiedzą, jak bezpiecznie i prawidłowo korzystać z tego rozwiązania. Policja przypomina o podstawowych zasadach.

Podwyższona jezdnia ułatwia wsiadanie do tramwajuPodwyższona jezdnia ułatwia wsiadanie do tramwaju
Źródło zdjęć: © fot. policja
Aleksander Ruciński

Przystanek wiedeński to nic innego jak miejsce, w którym do tramwaju wsiada się bezpośrednio z jezdni, a konkretnie podniesionego fragmentu, co znacząco ułatwia dostęp osobom starszym, niepełnosprawnym czy podróżującym z dziećmi w wózkach.

W tym roku w taki sposób zmodernizowano jeden z przystanków w Poznaniu. Tamtejsza policja uznała to za okazję do przypomnienia pieszym i kierowcom, jak korzystać z tego rozwiązania. Z obserwacji funkcjonariuszy wynika bowiem, że nie wszyscy postępują zgodnie z zasadami.

Zdarza się, że niektórzy piesi wkraczają na jezdnię jeszcze przed przyjazdem tramwaju. Bywa też tak, że kierowcy omijają wzniesienie, przejeżdżając po torowisku. Oba zachowania są niewłaściwe i zagrażają bezpieczeństwu uczestników ruchu.

Jak korzystać z przystanków wiedeńskich?

  • Pamiętajmy, że podniesiony fragment jezdni nadal pozostaje drogą, którą — gdy na przystanku nie ma tramwaju — przejeżdżają samochody.
  • Oczekując na przyjazd tramwaju, powinniśmy stać na chodniku i nie przekraczać linii ostrzegawczych oddzielających przystanek od jezdni.
  • Możemy to zrobić dopiero wtedy, gdy na przystanek wjedzie tramwaj i upewnimy się, że na wzniesienie nie wjeżdża żaden samochód. Kierowcy muszą wówczas ustąpić pieszym, ale warto zachować zasadę ograniczonego zaufania.

Przystanków tego typu przybywa w całej Polsce, szczególnie w strefach spowolnionego ruchu. To rozwiązanie cenione przez pieszych z uwagi na wygodę. Jest też często preferowane przez władze miast z uwagi na kompaktowe wymiary i stosunkowo niewielki koszt realizacji.

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa