Przyczyny piszczenia hamulców

Piszczenie hamulców podczas hamowania to jedynie niedogodność, która nie ma dużego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Ma jednak wpływ na komfort użytkowania samochodu.

Czasem hamulce wydają nieprzyjemny pisk podczas ich używaniaCzasem hamulce wydają nieprzyjemny pisk podczas ich używania
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński

O tym, że piski podczas hamowania nie mają absolutnie żadnego znaczenia dla jego skuteczności, niech świadczy chociażby to, że klocki hamulcowe z przeznaczeniem do sportowej jazdy, wykonane w technologii metalicznej, zwykle piszczą.

Charakteryzują się one wysoką skutecznością hamowania i odpornością na przegrzanie, a piski to jedna z niewielu niedogodności, które trzeba po prostu znieść. Nie oznacza to jednak, że nie mamy w tym przypadku do czynienia z żadnym problemem. Jest to problem związany z samym komfortem, a nie działaniem układu hamulcowego.

Najcichszymi klockami hamulcowymi są te, wykonane w technologii ceramicznej. Jest to jednak rozwiązanie stosowane bardzo rzadko w samochodach drogowych. Ze względu na wysokie ceny używa się ich głównie w wozach sportowych.

Piski zwykle pojawiają się jedynie podczas łagodnego hamowania. Jest to efekt wibracji, w jakie wpada klocek hamulcowy po delikatnym kontakcie z tarczą. Dlatego też uznani producenci stosują specjalne nakładki na płytki nośne klocków, które mają te wibracje amortyzować, neutralizować i tym samym eliminować.

Piszczeć mogą również zużyte, ale także przegrzane, przypalone klocki hamulcowe lub tarcze. Szklista warstwa na powierzchni roboczej klocka, wytworzona na skutek przegrzania, generuje nieprzyjemny hałas. By się jej pozbyć, należy klocek zdemontować i zetrzeć ją papierem ściernym. W zasadzie to samo dotyczy przegrzanej powierzchni roboczej tarczy, na której wytwarza się cementyt. Takie tarcze najlepiej wymienić na nowe.

Oczywiście piszczenie hamulców można wyeliminować w prosty sposób – kupując nowy zestaw innego producenta, najlepiej wyższej jakości. Jednak nie zawsze przyniesie to pożądany efekt. Jak go uzyskać bez wymiany klocków hamulcowych?

Są dwa rozwiązania stosowane przez producentów układów hamulcowych. Pierwsze, to dodatkowe nakładki antywibracyjne, montowane pomiędzy klocek a tłoczek zacisku. Drugim jest specjalna pasta montażowa. Stosunkowo grubą warstwę trzeba nanieść na całą powierzchnię płytki nośnej klocka hamulcowego, wszędzie tam, gdzie ma ona styczność z tłoczkiem lub obudową zacisku.

Standardowo używa się smaru miedziowego, ale nie zawsze jest on skuteczny. Oba powyższe rozwiązania też nie dają całkowitej pewności, że piski znikną. Są jednak stosunkowo prostymi metodami, które przy odrobinie wprawy, wiedzy i odpowiednich warunkach można zrealizować samodzielnie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów