Przód czy tył? Na którą oś założyć lepsze opony?

W kontekście bezpieczeństwa jazdy zawsze zaleca się, aby lepsze opony były montowane na tylnej osi samochodu. Ta zasada dotyczy wszystkich pojazdów, niezależnie od tego, czy są one napędzane na przednie czy tylne koła.

Koło, zacisk, oponaKoło, zacisk, opona
Źródło zdjęć: © WP | Mateusz Żuchowicz

Nie zawsze jesteśmy w stanie wymienić cały zestaw opon, choć jest to najlepsza opcja pod względem bezpieczeństwa. Wówczas nie trzeba też zastanawiać się, na którą oś założyć lepsze gumy. Co jednak, jeśli nie mamy takiego luksusu?

W nowoczesnych samochodach, które zazwyczaj są przednionapędowe, opony na przedniej osi zużywają się szybciej. Powód jest prosty — przednia oś jest bardziej obciążona, zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Nie tylko większa masa samochodu naciska na nią, ale także ma ona do wykonania więcej pracy. Przednia oś odpowiada za napędzanie samochodu, skręcanie i hamowanie.

Dodatkowo, kierowca ma możliwość łatwego zwiększenia obciążenia przedniej osi poprzez puszczenie pedału gazu lub lekkie naciśnięcie hamulca. Dlatego większa liczba "obowiązków", jakie mają do zrealizowania przednie koła, częściowo jest rekompensowana ich większą przyczepnością, wynikającą z rozkładu masy.

Paradoksalnie jednak to tylne koła są w gorszej sytuacji. Nie tylko są mniej obciążone statycznie, ale często nie ma możliwości ich dodatkowego obciążenia dynamicznego. W rzeczywistości, to tylna oś prowadzi samochód po łuku. Przednia oś wyznacza kierunek, a tylna go utrzymuje. Z tego powodu producenci samochodów często stosują bardziej skomplikowane zawieszenie dla tylnej osi.

Z powodu mniejszego obciążenia i częstego dodatkowego odciążania, tylne koła są bardziej podatne na utratę przyczepności. Na przykład podczas gwałtownego hamowania na nierównej drodze, samochód może stać się niestabilny właśnie przez utratę przyczepności kół tylnych. W zakręcie, odpuszczenie pedału gazu lub nawet delikatne hamowanie również sprawia, że tył samochodu staje się pozornie lżejszy i łatwo może dojść do niebezpiecznego uślizgu nadsterownego.

Dlatego zawsze zaleca się, aby tylne koła miały jak najlepszą przyczepność. Można to osiągnąć na dwa sposoby — poprzez założenie lepszych opon lub obciążenie tylnej części samochodu. Oczywiście, ta druga opcja nie zawsze jest możliwa i wygodna.

Dlaczego w motorsporcie lepsze opony zakłada się na przednią oś?

W motorsporcie lepsze opony są często montowane na przedniej osi. W rajdach samochodowych kierowca musi czasami podjąć decyzję o założeniu konkretnych opon na konkretną oś. Na przykład, gdy wyjeżdża na pętlę na ogumieniu typu slick z dwiema oponami zapasowymi na deszcz. Jeżeli na danym odcinku specjalnym jest mokro, kierowca może zdecydować się na założenie lepszych, czyli deszczowych opon na przednie koła. Dlaczego?

Ponieważ w rajdzie bezpieczeństwo nie jest tak ważne jak czas przejazdu odcinka. Dzięki takiemu manewrowi, samochód hamuje znacznie lepiej, a w przypadku uślizgu tylnej osi, kierowca może nadrabiać braki techniczne swoimi nieprzeciętnymi umiejętnościami.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów