Przełomowy typ opony coraz bliżej. W pierwszym aucie pojawi się w 2024 roku

Michelin ogłosił kolejne szczegóły dotyczące rozwijanej od szeregu lat innowacyjnej opony bezciśnieniowej, która łączy obręcz z bieżnikiem elastycznymi żebrami. Takie rozwiązanie, w którym z opony nie może uciec powietrze, ma wpłynąć na znaczące ograniczenie kosztów eksploatacji i ochronę środowiska.

Michelin Uptis (fot. Michelin)Michelin Uptis (fot. Michelin)
Mateusz Żuchowski

Francuski producent opon powraca ze swoim przełomowym projektem opony, która wspiera obręcz nie ciśnieniem powietrza, a elastycznymi żebrami. W porównaniu do poprzednich prototypów, nowy produkt o nazwie Michelin Uptis wyróżnia się wykorzystaniem innej mieszanki z nowymi materiałami.

To właśnie skład stanowi największe wyzwanie dla twórców tej opony, która tworzy jedną zwartą konstrukcję z kołem. Przyznają oni, że do fazy produkcyjnej potrzebują jeszcze paru lat testów. Ale prognozowana data premiery jest stosunkowo nieodległa. Jak wyznał prezes Michelin Florent Menegaux, opona zadebiutuje na rynku w roku 2024 wraz z nowym modelem elektrycznym koncernu General Motors. Obecnie jest ona rozwijana na kołach innego elektrycznego auta tej grupy, Chevroleta Bolta EV.

Michelin Uptis (fot. Michelin)
Michelin Uptis (fot. Michelin)

General Motors nie będzie jednak posiadał wyłączności na korzystanie z tego innowacyjnego rozwiązania. Możliwe, że na autach innych producentów pojawi się ono nawet szybciej. Już teraz Michelin produkuje w USA i oferuje na rynku opony oparte na tym pomyśle, ale przeznaczone dla zastosowań komercyjnych, głównie rolniczych.

Opona bezciśnieniowa: jakie są korzyści tego rozwiązania?

Wyeliminowanie potrzeby utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w oponach to Święty Graal tego przemysłu. Dąży do niego wielu producentów. Obok Michelina, podobny projekt rozwija między innymi Hankook. Główną przewagą takiego rozwiązania jest eliminacja potrzeby pompowania opon. Znikają problemy wynikające z przebicia bieżnika czy bocznych ścian.

To z kolei prowadzi do kolejnych dobrych wiadomości. W samochodach nie będą potrzebne już koła zapasowe, dzięki czemu będzie w nich więcej miejsca i będą zużywały mniej paliwa. Rozwiązanie to ma także znacznie wydłużyć także żywotność opony. Być może nie od razu na cały okres życia samochodu. Eksperci z Michelina zdradzają jednak, że pracują także nad technologiami, dzięki którym w takich bezciśnieniowych oponach można by wymieniać sam bieżnik, bez potrzeby wyrzucania całej opony.

Michelin Uptis (fot. Michelin)
Michelin Uptis (fot. Michelin)

Francuski koncern oponiarski przy tym rozwiązaniu wskazuje także na korzyści dla środowiska. Mają one wynikać tak z obniżonego zużycia paliwa, jak i dłuższej żywotności opon. Michelin twierdzi, że z powodu przebić i złej konserwacji co roku na świecie wyrzuca się przedwcześnie 200 milionów opon.

Rozwiązanie to byłoby znacznym ułatwieniem szczególnie dla tych kierowców, którzy nie dbają odpowiednio o swoje opony lub nie wiedzą, jak dbać. Jak wynika z badania Michelin przeprowadzonego przez ośrodek TNS Polska, co czwarty kierowca w naszym kraju nie sprawdza w ogóle ciśnienia w oponach, a co siódmy robi to tylko raz w roku. Bezobsługowe opony bezciśnieniowe staną się szczególnie potrzebne, gdy będzie wzrastała popularność car-sharingu i pojazdów autonomicznych.

Michelin Uptis (fot. Michelin)
Michelin Uptis (fot. Michelin)
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik