Przedwczesna śmierć Chevroleta Chevelle | Kontynetalne klasyki

Powstał w 1964 roku i wtedy jeszcze nikt nie spodziewał się, że zostanie po wielu latach okrzyknięty jednym z najlepszych modeli w całej historii koncernu. Chevrolet Chevelle, bo o nim mowa, podbił także Wasze serca, zdobywając trzecią lokatę wśród klasyków lat 70' w Ameryce.

Chevelle Malibu SS Coupe 1964Chevelle Malibu SS Coupe 1964
Piotr Mazanek

Powstał w 1964 roku i wtedy jeszcze nikt nie spodziewał się, że zostanie po wielu latach okrzyknięty jednym z najlepszych modeli w całej historii koncernu. Chevrolet Chevelle, bo o nim mowa, podbił także Wasze serca, zdobywając trzecią lokatę wśród klasyków lat 70' w Ameryce.

Pierwsze kroki wśród mocarzy

Chevrolet Malibu SS
Chevrolet Malibu SS

Pierwsza generacja zamknęła się w trzyletnim okresie produkcji, który przyniósł różnorodne rozwiązania i ogólny pogląd na dalszy rozwój pojazdu. Klient mógł kupić w salonie dwu- i czterodrzwiowe wersje coupe, sedana i kombi. Można było również wybrać pomiędzy wersją ze składanym i stałym dachem.

Wspomniałem o muscle carach, do walki z którymi oddelegowano specjalną wersję oznaczoną Super Sport (w skrócie SS). Charakterystyczne wloty powietrza na masce, 375 koni mechanicznych pod maską, zniewalający ryk silnika i dość oryginalny wygląd sprawiały, że Chevelle nie pozostawał w tyle.

Druga i trzecia generacja, śmierć

Chevelle 1970
Chevelle 1970

W drugiej generacji pojawiło się więcej opcji silników, w większości były to jednostki V8 o różnym litrażu. Po raz pierwszy pomalowano także SS w dwa pasy ciągnące się od początku maski po sam dach, które nadawały autu sportowego charakteru. To wszystko działo się we wczesnych latach siedemdziesiątych.

Trzecia, ostatnia generacja, trwała w latach 1973–1977. Podczas tego czasu Chevelle znacznie się wydłużyło i poszerzyło. Największą zmianą było jednak podwozie, co świetnie ilustruje przedstawiona niżej grafika. Po zakończeniu produkcji w roku 1977 już nigdy nie wrócono do Chevelle na masową skalę.

Podwozie
Podwozie

Szeroki, długi i prostokątny

Chevelle Malibu 1973
Chevelle Malibu 1973

W kolejnych latach produkcji zrezygnowano z tych prostych kształtów. Przód z poprzecznym grillem stał się wklęsły i wchodził w koła, bagażnik był już półokrągły. Niestety ostatecznie go wydłużono wracając do ostro ściętych linii. Kto wie, może właśnie to tak przyciągało klientów?

Dużo opcji, wszystkie dobre

Chevelle SS 1968
Chevelle SS 1968

Źródło: WikiClub Muscle Car

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa