Przedni wydech Renault [technika wyścigowa odc. 27]

W Internecie pojawiły się zdjęcia ukazujące kilka szczegółów budowy Renault R31. Widać m.in. na nich przedni układ wydechowy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

O tym, jak działa ten układ wydechowy pisałem już wcześniej, natomiast na zdjęciach poniżej można dostrzec kilka detali konstrukcyjnych bolidu Renault, które mają bezpośredni lub pośredni związek z przednim układem wydechowym.

Na poniższym zdjęciu widać podniesione względem rozwiązań konkurencji tuby bocznych sekcji. W tubach tych ukryte są chłodnice silnika. Poniżej widać rurę, w której prawdopodobnie ukryta jest zaizolowana rura wydechowa.

Strzałką zaznaczona jest rura osłaniająca wydech. / fot. Sutton Images
Strzałką zaznaczona jest rura osłaniająca wydech. / fot. Sutton Images

Na poniższych fotografiach zaznaczyłem wylot z rury wydechowej oraz „dziwne metalowe coś”. To metalowa osłona żaroodporna. Temperatura spalin wydobywających się z rury wydechowej sięga 800-900[sup]o[/sup]C (być może nawet 1000[sup]o[/sup]C, gdy opóźniany jest zapłon), w związku z tym trzeba chronić konstrukcję z włókna węglowego. Ten materiał ma znacznie mniejszą wytrzymałość temperaturową.

Na zdjęciu zaznaczyłem wylot z rury wydechowej. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Na zdjęciu zaznaczyłem wylot z rury wydechowej. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Strzałką zaznaczyłem metalową osłonę termiczną dolnej SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Strzałką zaznaczyłem metalową osłonę termiczną dolnej SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)

Sprawę budowy takiego układu wydechowego utrudnia fakt stosowania Side Impact Tubes (SIT’s, po polsku można je nazwać bocznymi strefami zgniotu). Są to elementy konstrukcyjne, które przejmują wszystkie siły ewentualnego zderzenia bocznego. Zespoły konstruują te elementy tak, żeby obniżyć maksymalnie środek masy, a więc dolny SIT jest zwykle znacznie potężniejszy niż górny. Renault musiało poradzić sobie z ominięciem dolnego elementu (rura wydechowa przebiega prawdopodobnie powyżej dolnego SIT-a), a do tego nie mogło być mowy o tym, by osłabić go dmuchając na niego spalinami.

Strzałkami oznaczyłem górną i dolną SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Strzałkami oznaczyłem górną i dolną SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)

Zobacz też:


W poprzednim odcinku:

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki