Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!

BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...

Obraz
Michal Grygier

BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...

Główną rolę odgrywa bohater zwany CFRP, czyli "carbon-fiber reinforced plastic". Po naszemu włókno węglowe. Ten lubiany i wychwalany przez wszelkiej maści firmy tuningowe gości powoli w autach seryjnych. Jednak z uwagi na wysoką cenę jest go niewiele. Cechuje się wysoką wytrzymałością i lekkością. Jest o 50 procent lżejszy od stali i równie wytrzymały. Nie groźne mu warunki atmosferyczne i zła pogoda. Na koniec - świetnie absorbuje energię podczas kolizji.

Wspomniana wcześniej prototypowa wersja BMW X5 (pierwszej generacji) dysponuje konstrukcją struktury z CFRP (!), ale z tego materiału wykonane są również - maska, dach, tylna klapa bagażnika. Jedynie drzwi są ze stali. Dzięki temu masa została zbita o 200 kilogramów.

BMW CFRP X5 zostało zaprezentowane podczas Innovation Days Mobility w Azji.

Czy do samochodów przyszłości trafi większa ilość tego typu materiałów? Zapewne tak, ponieważ masa, obok downsizingu jednostek napędowych to jeden z kluczy do ekologii w motoryzacji.[block position="inside"]8904[/block]

Źródło: BMWBlog.com

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić