Prototyp pierwszego Golfa, czyli co gdyby podróżnik w czasie przesunął krzesło

Volkswagen Golf znajduje się na rynku już od 50 lat. Niemcy zaczynają obchody tego jubileuszu, a na dzień dobry otrzymaliśmy zdjęcia wyjątkowego konceptu, który miał szansę zostać modelem, jaki kojarzymy obecnie.

EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem GolfemEA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Kamil Niewiński

W 2024 roku mija 50 lat od rynkowego debiutu Volkswagena Golfa. Bestseller i ikona niemieckiej motoryzacji jest z nami już od pół wieku i właśnie dlatego gigant z Wolfsburgu powoli rozkręca się, jeżeli chodzi o obchody tej wyjątkowej rocznicy. Niemcy zdecydowanie postanowili rozpocząć z wysokiego C.

Najpopularniejszy volkswagen w historii (sprzedał się w większej liczbie egzemplarzy nawet od poczciwego Garbusa!) zaczął świętowanie swojego półwiecza od wizyty na Bremen Classic Motorshow. Niemiecki producent zdecydował się wystawić egzemplarz pierwszej generacji Golfa z 1974 roku, a więc roku premierowego. Nie był on jednak tam sam.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy Volkswagen Golf - nic już nie będzie jak dawniej

Zanim Golf trafił ostatecznie na rynek, upłynęły bowiem lata prac projektowych i koncepcyjnych. Jednym z projektów, który był już całkiem bliski finalnej wersji, był EA 276. EA od Entwicklungsauftrag (niem. Zlecenie rozwojowe), a 276 od numeru tego zlecenia.

  • EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem
  • EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem
  • EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem
  • EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem
  • EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem
[1/5] EA 276, czyli projekt, który mógł zostać Volkswagenem Golfem Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Volkswagen AG

EA 276 był gotowy w 1969 roku i rzeczywiście przejawiał wiele cech docelowego Golfa. Chodzi na przykład o silnik zamontowany z przodu, dużą pokrywę bagażnika czy belkę skrętną. W bezpośrednim zestawieniu widać, że EA 276 miał trochę bardziej zaokrągloną linię boczną, a także kwadratowe światła. Pod maską znajdował się również silnik z Garbusa, którego czas dobiegał już powoli końca.

Tak mógł wyglądać pierwszy Golf. Dlaczego tak się nie stało?

Najważniejszymi założeniami projektu EA 276 była niezawodność oraz niskie koszty produkcji. Zdecydowanie z tym autem można by było to osiągnąć, lecz ostatecznie podjęto decyzję o dalszym rozwoju modelu. W ten sposób pięć lat później światło dzienne ujrzał pierwszy Volkswagen Golf.

Gdy Golfa I oraz EA 276 zestawi się obok siebie, zdecydowanie będzie można zauważyć trochę wspólnych mianowników. I rzeczywiście — chociaż widać, że w projektowanie poczciwego Golfa włożono kolejne pół dekady pracy, w paru miejscach rzeczywiście da się dojrzeć pozostałości 276. wersji zlecenia rozwojowego. Czy ten rozwój poszedł w dobrą stronę pod kątem wizualnym? Na to pytanie każdy musi samodzielnie znaleźć odpowiedź.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach