WAŻNE
TERAZ

"Zagrożenie atakiem". Uruchomiono syreny ostrzegawcze w Świdniku

Produkcja na pół gwizdka. Półprzewodniki wstrzymują powrót do normalności

Po wyjątkowo słabym roku branża motoryzacyjna wstaje z kolan. Nie jest to tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Po prawie 12 miesiącach stagnacji poddostawcy nie nadążają z produkcją półprzewodników. Producenci już wstrzymali swoje linie montażowe. "Analizowane są różne możliwości" – informują.

Na razie przestoje i ograniczenia potrwają ok. 2 tygodnie, ale sytuacja jest "bardzo dynamiczna", jak stwierdziła osoba związana z branżą.Na razie przestoje i ograniczenia potrwają ok. 2 tygodnie, ale sytuacja jest "bardzo dynamiczna", jak stwierdziła osoba związana z branżą.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Volkswagena
Mateusz Lubczański

Tylko polski rynek nowych samochodów zmniejszył się w 2020 roku o 23 proc. Podobnie wyglądała sytuacja w całej Europie. Producenci chcą odrobić straty, ale już pierwszy miesiąc 2021 roku przyniósł im nie lada rozczarowanie. Branża elektroniczna, ściśle powiązana z motoryzacyjną, nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości półprzewodników. Bez tego nie da się stworzyć działających czterech kółek, które coraz bardziej opierają się na elektronicznych układach. Przedstawiciel jednego z polskich importerów wskazuje, że sytuacja jest "bardzo dynamiczna".

"Najwięksi dostawcy półprzewodników przestawili produkcję zaspokajając potrzeby innych branż, np. elektroniki użytkowej. Jednak sytuacja na rynku samochodowym znacznie się poprawiła i branża motoryzacyjna, w tym Grupa Volkswagena, zmaga się z brakiem wymaganych komponentów elektronicznych” – informuje polskie biuro prasowe marki.

"Wąskie gardło" dotknęło nie tylko Europę, ale i np. zakłady Nissana w Japonii. Jak wskazują osoby związane z branżą, taka sytuacja nie powinna być zaskoczeniem. Niektórzy producenci zmniejszyli zamówienia na półprzewodniki w ostatnich miesiącach, przez co produkcję przestawiono na elementy wykorzystywane w telefonach komórkowych czy konsolach. Ci, którzy złożyli zamówienia odpowiednio wcześniej, jak np. BMW, nie mają problemów z utrzymaniem ciągłości produkcji.

Przeniesienie pracy i nauki w strefę elektroniczną przełożyło się na zwiększony popyt na zaawansowane urządzenia. Wystarczy zauważyć, że półprzewodniki oraz inne komponenty stanowiły prawie połowę obrotu Samsunga. W ostatnim kwartale zainteresowanie czipami pamięci wzrosło o 10 proc.

"Robimy wszystko, żeby ograniczenia w produkcji były jak najmniejsze i by móc jak najszybciej dostarczyć samochody naszym klientom” – stwierdza jeden z przedstawicieli Grupy Volkswagena.

Audi, również należące do tej grupy, szykuje się do ograniczenia produkcji w zakładach w Ingolstadt oraz Neckarsulm. Dotknięta zostanie produkcja takich modeli jak A4 oraz A5.

  • Zdajemy sobie sprawę z sytuacji w Europie, ale nie obawiamy się nadchodzących dni. Nasi dealerzy mają jeszcze odpowiednie zapasy pojazdów, które czekają na klientów - mówi Axel Besser Reguła z Audi.

Zatory dotyczą też zakładów Forda w Saarlouis, gdzie produkowany jest model Focus, jak i fabryki Mercedesa. Niemcy już zapowiedzieli, że produkcja zostanie ograniczona, a dostępne zasoby posłużą w tworzeniu samochodów elektrycznych z rodziny EQ, jak i rozchwytywanej nowości, Klasy S. Polski importer doskonale "zdaje sobie sprawę z zaistniałej sytuacji". Powrót do "normalnej" produkcji może trwać nawet 3 miesiące, choć i to może ulec zmianie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił