Problemy z elektromobilnością już niedługo. Znany manager ostrzega

Carlos Tavares, dyrektor zarządzający gigantem motoryzacyjnym Stellantis, znany jest ze zdecydowanych opinii. Teraz, na konferencji dotyczącej przyszłości transportu, wskazał na kolejne problemy.

Carlos Tavares na jednym z wystąpieńCarlos Tavares na jednym z wystąpień
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Branża motoryzacyjna będzie musiała stawić czoła brakowi akumulatorów oraz surowców do ich produkcji już w najbliższych latach – stwierdził Carlos Tavares, kierujący takimi markami jak chociażby Peugeot czy Opel. Problemy mają pojawić się już w 2025 roku

Tavares podkreśla, że nawet jeśli poradzimy sobie z zabezpieczeniem dostaw, będzie to wymagało uzależnienia się Europy od Azji. Wystarczy spojrzeć na wydobycie litu, który jest potrzebny do produkcji obecnej generacji akumulatorów – choć największym producentem jest Australia (40 tys. ton rocznie), to i Chiny mają niezłe zasoby (14 tys. ton rocznie).

Nie chodzi tylko o samo wydobywanie materiałów. Tavares podkreślił, że potrzeba ich znacznie więcej niż w przypadku tradycyjnych aut – elektryki ważą ok. 500 kg więcej. – Może nam się nie spodobać, jak będziemy zdobywać te surowce za kilka lat – poinformował.

Tavares postawił podczas konferencji więcej pytań, niż udzielił odpowiedzi. – Co dalej? Gdzie jest czysta energia? Gdzie jest infrastruktura do ładowania? Gdzie są surowce? Jakie są geopolityczne ryzyka z nimi związane? Kto tak naprawdę ma cały obraz transformacji? – zapytał.

Biorąc pod uwagę, jak kryzys półprzewodników oraz wojna w Ukrainie utrudniły branży szybką elektryfikację, w obliczu kolejnych problemów można mówić o bardzo, bardzo interesującej przyszłości.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam