Problemem nie jest technika, lecz koszty. Przez Euro 7 ciężarówki mogą zauważalnie podrożeć

Normy emisji spalin Euro 7, które mają wejść w życie w 2025 roku, mogą znacząco wpłynąć na ceny pojazdów ciężarowych. Producenci, chcąc spełnić nowe wymogi, będą bowiem musieli zastosować szereg kosztownych rozwiązań technicznych.

Nowe normy mogą okazać się kosztowne dla producentów (zdjęcie poglądowe)Nowe normy mogą okazać się kosztowne dla producentów (zdjęcie poglądowe)
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Aleksander Ruciński

Norma emisji spalin Euro 7 budzi sporo kontrowersji. Nie brakuje nawet głosów mówiących o tym, że jej wdrożenie w pojazdach ciężarowych będzie technicznie niemożliwe. Specjaliści z instytutu The International Council on Clean Transportation (ICCT) twierdzą jednak inaczej, choć przyznają, że może się to wiązać ze sporymi kosztami.

O sprawie informuje portal 40ton.net, który powołuje się na ICCT. Zgodnie z doniesieniami producenci będą zmuszeni do stosowania systemów szeroko wykorzystywanych już w autach osobowych. Mowa m.in. o systemach miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją elektryczną czy dezaktywacji cylindrów silnika podczas pracy z mniejszym obciążeniem.

Sporo może zmienić się także w kwestii dotrysku AdBlue, który dla poprawy parametrów emisji spalin mógłby być dostarczany w większych dawkach lub po uprzednim podgrzaniu. Podobnie ma się sprawa z katalizatorami, których efektywność również zależy od temperatury.

Unia Europejska nie tylko chce, by osprzęt był bardziej ekologiczny, ale i trwalszy. Obecne przepisy mówią o 700 tys. km bez konieczności wymiany. Norma Euro 7 ma zwiększyć ten limit do 1,3 mln km. Wszystko to będzie wyzwaniem dla producentów, co najprawdopodobniej znajdzie odzwierciedlenie w rosnących cenach ciężarówek.

Według analityków ICCT konieczność spełnienia normy Euro 7 będzie wiązać się ze średnim wzrostem cen o 1500-4700 euro na każdym pojeździe. Czy będzie tak w istocie? Przekonamy się już za kilka lat.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów