Problem z oponami całorocznymi. Wystarczy wziąć kalkulator

Opony całoroczne cieszą się dużą popularnością wśród polskich kierowców. Mają jednak istotną wadę, o której wielu użytkowników zapomina, a która staje się bardziej problematyczna przy zaniedbaniu.

Opony całoroczneOpony całoroczne
Źródło zdjęć: © autokult.pl | Marcin Łobodziński

Producenci opon całorocznych starają się, aby ich produkty były jak najlepiej dostosowane do zmiennych warunków pogodowych. Dzięki postępowi technologicznemu te gumy stanowią doskonały kompromis, choć w ekstremalnych warunkach nadal najlepszym wyborem są opony sezonowe. Jednakże ogumienie całoroczne jest używane przez cały rok, co oznacza, że jego zużycie jest większe niż w przypadku zestawu, który ma przerwy w użytkowaniu.

Przykładowo, jeśli kierowca pokonuje rocznie 12 tys. km, to opony letnie przejeżdżają 7-8 tys. km, a zimowe 4-5 tys. km. Zakładając, że każda opona wytrzymuje średnio 30 tys. km, opony sezonowe po trzech latach będą miały przebieg 21-24 tys. km dla letnich i 12-15 tys. km dla zimowych, co pozwala na ich dalsze użytkowanie. Natomiast opony całoroczne w tym samym czasie pokonają 36 tys. km, co oznacza konieczność ich wymiany.

W praktyce, opony całoroczne zużywają się szybciej latem z powodu miękkiej mieszanki gumy. Przykład z życia pokazuje, że po trzech latach użytkowania i przebiegu 25 tys. km, opony całoroczne mają bieżnik o głębokości niewiele ponad 4 mm, co czyni je nieodpowiednimi do jazdy zimą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Audi Q8 e-tron edition Dakar – elektrykiem przez pustynię

Opony całoroczne zużywają się równomiernie, nawet bez rotacji, ale w niektórych samochodach przednie opony mogą zużywać się szybciej. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać głębokość bieżnika, zwłaszcza przed zimą, oraz rotować opony przynajmniej raz w roku.

Podsumowując, opony całoroczne nie eliminują całkowicie problemów związanych z wymianą opon. Choć nie trzeba ich zmieniać sezonowo, to jednak wymagają częstszej wymiany na nowe. Oszczędność polega na unikaniu kosztów związanych z sezonową wymianą, a nie na zakupie jednego kompletu opon zamiast dwóch.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach