Prawie 50-letnim mercedesem W114 rozpędził się na niemieckiej autostradzie do 200 km/h. I to nie było żadne wyzwanie

Rozpędzenie się na niemieckiej autostradzie do 200 km/h kompaktem z przeciętnym silnikiem nie stanowi dziś żadnego problemu. Ale blisko 50-letnim mercedesem? Pewien właściciel modelu W114, na odcinku bez ograniczenia prędkości, postanowił pokazać, na co stać jego wiekowego klasyka.

Prędkość maksymalna na poziomie 200 km/h jeszcze kilka dekad temu była imponującą daną technicznąPrędkość maksymalna na poziomie 200 km/h jeszcze kilka dekad temu była imponującą daną techniczną
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Od jakiegoś czasu można zaobserwować w Internecie modę na nagrywanie filmików z perspektywy kierowcy (tzw. POV) z przejazdu nieprzeciętnym samochodem po odcinku autostrady bez ograniczeń prędkości. Choć z prędkością 200 km/h legalnie można jeździć tylko w kilku miejscach na świecie (poza niektórymi odcinkami w Niemczech, także na wyspie Man), taka wartość wpisana w rubryce prędkości maksymalnej pojazdu nie robi dziś na nikim specjalnego wrażenia. Nieco inaczej było jednak kilka dekad temu, gdy taki wynik zarezerwowany był wyłącznie dla właścicieli aut sportowych i luksusowych.

Dziś klasyki postrzegane są raczej jako weekendowe wozy do powolnych, krajoznawczych objazdów. Oczywiście, wielu właścicieli wciąż korzysta z pełnego potencjału wiekowych aut np. podczas prób zręcznościowych lub czasowych na torach wyścigowych. Rzadko jednak decydują się na rozwijanie wysokich prędkości.

Pewien właściciel 47-letniego Mercedesa W114 280E (zwanego też /8, czyli „Strich-8”) postanowił rozpędzić swojego klasyka na niemieckiej autostradzie. Oto film z przejazdu.

1973 Mercedes-Benz 280 E /8 W114 TOP SPEED DRIVE ON GERMAN AUTOBAHN🏎

Nietrudno dostrzec, że mimo braku jednego panelu drzwi, samochód wygląda olśniewająco. Ciężko jednak stwierdzić, czy jest to wynik niedawno przebytego remontu, czy regularnego serwisowania i rozsądnego użytkowania. Nie ulega jednak wątpliwości, że gdybyśmy zostali wyprzedzeni w Niemczech przez tego W114, moglibyśmy się nieźle zdziwić.

Osiągnięcie 200 km/h po blisko 50 latach od opuszczenia fabryki wydaje się nie być dla mercedesa żadnym wyzwaniem. Można wręcz odnieść wrażenie, że gdyby miał w zanadrzu jeszcze jeden bieg, wskazówka prędkościomierza bez wahania powędrowałaby dalej. Imponujący jest też fakt, jak gładko i spokojnie pojazd zachowuje się przy tej prędkości.

Jak wskazują informację pod filmem, samochód pochodzi z 1973 roku i jest wyposażony w rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,8 litra, który generuje 185 KM i 238 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Był to wtedy najmocniejszy dostępny w tym modelu silnik. Poprzednikowi popularnej "beczki" (W123) sprint do setki zajmował ponad 10 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła dokładnie 200 km/h. Choć nie wiadomo jak z przyspieszeniem, to druga wartość, mimo upływu prawie 5 dekad, wciąż jest aktualna.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km