WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Nowe przepisy dla kierowców mają wejść 1 lipca. Dotrzymanie terminu wydaje się niemożliwe

Ponad miesiąc temu informowaliśmy o ponad 60 uwagach, które miały zostać zgłoszone do przepisów gwarantujących pierwszeństwo pieszym jeszcze przed przejściem dla pieszych. Prognozowaliśmy, że rządzący nie zdążą wprowadzić przepisów w życie 1 lipca. Teraz dotrzymanie terminu stało się w praktyce niemożliwe.

Nie wiadomo dokładnie o ile przesunie się wprowadzenie przepisów.Nie wiadomo dokładnie o ile przesunie się wprowadzenie przepisów.
Źródło zdjęć: © Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images
Mateusz Lubczański

6 maja 2020 roku, trwają obrady Sejmu. Choć rozmowy dotyczą jakości spalin pojazdów, poseł Michał Szczerba pyta o ustawę dot. pieszych na pasach. "Panie ministrze, co dzieje się z pierwszeństwem pieszych?" – grzmiał z mównicy sejmowej. Odpowiedzi udzielił Rafał Weber, wiceminister w resorcie infrastruktury. Projekt "za chwileczkę wejdzie na Komitet Stały Rady Ministrów" – pada odpowiedź.

Nieco ponad miesiąc później w sieci pojawia się harmonogram ostatnich czerwcowych obrad Sejmu. Kierowców zainteresuje z pewnością pierwsze czytanie tzw. pakietu deregulacyjnego, który pozwoli m.in. na utrzymanie tych samych tablic po kupnie auta czy jazdę bez dokumentu prawa jazdy przy sobie.

Brakuje jednak informacji dot. pieszych i bardziej restrykcyjnego odbierania praw jazdy na autostradach. Sprawdzam, co dalej dzieje się z projektem o numerze UD53. Ostatnia aktualizacja miała miejsce pod koniec kwietnia. Stan: konsultacje publiczne. Czas ucieka.

Przepisy mają wejść w życie 1 lipca. To one mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i skończyć z pędzeniem na złamany kark po autostradach. Jedną z rewolucji ma być zatrzymywanie prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym. Rząd szacował, że na podstawie tego zapisu jeszcze w tym roku ukaranych zostałoby 20 tys. kierowców.

Zapytałem więc w Ministerstwie Infrastruktury, kiedy możemy doczekać się zmian podyktowanych tragicznym wypadkiem na ulicy Sokratesa w Warszawie, gdzie mężczyzna zginął na pasach, ratując swoją rodzinę przed pędzącym samochodem.

"Projekt ustawy wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym m.in. zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, został skierowany pod obrady Komitetu Stałego RM” – informuje mnie Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

"Nowe rozwiązania wejdą w życie po upływie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw" – dodaje. To oznacza, że cała ustawa musiałaby przejść proces legislacyjny i uzyskać podpis prezydenta do 17 czerwca. Władze już pokazały, że szybkość wprowadzania nowych praw może być rekordowa, ale w tym wypadku – ustawy tak dużej i ważnej dla kierowców i pieszych – nie należy się spieszyć.

Tym bardziej że jeszcze zaledwie rok temu o pierwszeństwo pieszych postulował Rzecznik Praw Obywatelskich. Wówczas odpowiedź z resortu wskazywała, że bezpośrednie przeniesienie rozwiązań funkcjonujących w innych państwach europejskich nie jest właściwe. "Rzeczpospolita" informowała wtedy, że w resorcie infrastruktury panuje przekonanie, że w pierwszym rzędzie należy postawić na edukację kierowców.

Trudno wyobrazić sobie zmianę stanu świadomości kierowców bez dużych mandatów, ale i na te przyjdzie nam poczekać. Grupa kierowców licząca ponad 20 mln osób to część społeczeństwa, na której opinie trzeba zwracać szczególną uwagę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia