Powraca problem starszych kierowców. Stłuczka księcia Filipa rozpoczęła dyskusję

Range rover z 97-letnim księciem Filipem za kierownicą uczestniczył w niegroźnej kolizji - poinformowało w czwartek BBC. O ile mężowi królowej Elżbiety II nic się nie stało, pojawiły się pytania o nadzór nad starszymi kierowcami. Problem dotyczy też Polski.

Książę Filip miał kolizję 17 styczniaKsiążę Filip miał kolizję 17 stycznia
Źródło zdjęć: © East News
Mateusz Lubczański

Książę Filip prowadził range rovera, który zderzył się z kią w pobliżu wjazdu na trasę szybkiego ruchu A149. Ten odcinek nazywany jest "drogą królowej Elżbiety". Ani przedstawicielowi rodziny królewskiej ani dwójce pasażerów z koreańskiego samochodu nic poważnego się nie stało, choć range rover wywrócił się na bok.

Pomimo zaawansowanego wieku zarówno książę Filip, jak i królowa Elżbieta nie rezygnują z aktywności za kierownicą Co ciekawe, jej wysokość jako jedyna osoba w Wielkiej Brytanii nie musi posiadać prawa jazdy. Sama kolizja wzbudza jednak kontrowersje na Wyspach, bowiem odświeża temat aktywnych starszych kierowców.

W Zjednoczonym Królestwie jest 4,5 mln kierowców, którzy przekroczyli 70 lat. Muszą oni co 3 lata odnawiać swój dokument, ale aby to zrobić, nie muszą wychodzić z domu. Wystarczy, że wypełnią prostą ankietę, w której zaznaczą ewentualne problemy ze zdrowiem, takie jak cukrzyca, demencja, choroba Parkinsona czy epilepsja. Cała operacja opiera się więc na dobrej woli posiadacza dokumentu. Sprawa jest tym bardziej poważna, że 2 lata temu liczba kierowców mających więcej niż 90 lat przekroczyła w Wielkiej Brytanii 100 tys. osób!

Wiele europejskich krajów poważnie podchodzi do tematu. Niemcy mają kursy pozwalające zapoznać się z najnowszymi przepisami. Holandia z kolei stawia na zajęcia praktyczne wspierane profesjonalnymi ocenami. Portugalia bada swoich kierowców tym częściej, im są oni starsi. Hiszpania wymaga odnawiania prawa jazdy co 5 lat, a Szwajcaria badań lekarskich, gdy kierowca przekracza 75 lat. Ten limit podniesiono w 2018 roku, wcześniej w tym kraju wymagano badań w wieku 70 lat.

86-letnia mieszkanka gminy Krasnobród tak zaparkowała swoje Seicento jeszcze kilka tygodni temu.
86-letnia mieszkanka gminy Krasnobród tak zaparkowała swoje Seicento jeszcze kilka tygodni temu. © policja.pl

Europejskie społeczeństwo się starzeje i problem nie ominie naszego kraju. W 2030 roku w Polsce ponad 10 mln obywateli będzie miało więcej niż 65 lat. Nawet jeśli tylko połowa z nich będzie zasiadać za kółkiem, oznacza to 5 mln kierowców zagrożonych pogarszaniem się wzroku i niezdających sobie sprawy z własnych ograniczeń.

Z drugiej strony policyjny raport za 2017 r. pokazuje, że kierowcy w wieku powyżej 60 lat powodują stosunkowo mało wypadków. Na 10 000 osób w tym wieku przypada tylko 4,8 wypadku, to ponad dwa razy lepiej niż w grupie 25-39 lat (10,2). Oczywiście nie jest pełen obraz. Są to statystyki dotyczące wypadków, a nie kolizji, ale przede wszystkim nie odnoszą liczby zdarzeń drogowych do tego, ilu seniorów faktycznie wsiada za kierownice aut i ile kilometrów oni pokonują. Warto też zwrócić uwagę, że jeśli chodzi o pełnoletnich obywateli, to osoby po 60 mają najwyższy współczynnik powodowania wypadków jako piesi.

Jak wskazała m.in. ankieta Radia Zet, Polacy jednak nie chcą kontroli starszych kierowców, przez co Ministerstwo Infrastruktury zgrabnie unika tematu. Wiceminister resortu wskazywał, że wprowadzany jest system darmowych szkoleń i warsztatów w ośrodkach ruchu drogowego. Z olbrzymią rezerwą należy podchodzić też do doniesień o narzucającej przepisy Unii Europejskiej. Strategia poprawy bezpieczeństwa na najbliższe lata obejmuje więcej wyposażenia dodatkowego, ale nie obowiązkowe badania lekarskie. Warto też pamiętać, że podobne pogłoski o przepisach dla starszych kierowców pojawiały się już 4 lata temu, a przez ten czas nic się nie zmieniło.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów