Potrzebowali buspasa jak tlenu. Po zmianach powstał inny problem

Podróżujący ul. Puławską między granicą Warszawy a Piasecznem mają od dwóch tygodni nie lada problem. Z racji otwarcia części trasy S7, na ulicy utworzono buspasy. O ile w tygodniu spełniają one swoje zadanie, tak w weekendy przyczyniają się do ogromnych korków. ZDM na razie nie widzi problemu.

ul. Puławska w Warszawieul. Puławska w Warszawie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | ZDM
Filip Buliński

Ulica Puławska w Warszawie jest główną arterią łączącą stolicę z pobliskim Piasecznem oraz okolicznymi, mniejszymi miejscowościami. Od lat ruch na niej był całkiem spory, szczególnie w godzinach szczytu.

Niedawne oddanie do użytku odcinka trasy S7, nazywanego potocznie "Puławską-bis", odciążyło nieco ulicę na niektórych odcinkach. To dało impuls do utworzenia na początku października długo oczekiwanego buspasa od granic miasta do skrzyżowania Puławskiej z Poleczki.

O ile w godzinach szczytu wzorowo spełnia on swoje założenia, tak powstał spory problem w postaci ogromnych zatorów w weekendy. Jak wynika z relacji kierowców, nawet w sobotę w środku dnia przejazd z Piaseczna do Warszawy zajmuje często ponad 30 min. Mówimy o odcinku, który przed wprowadzeniem zmian w weekendy można było pokonać w ok. 10-15 min.

O ile wielu mieszkańców nie neguje zasadności utworzenia buspasa, tak nie rozumieją, dlaczego nie jest on okresowy. Oznaczałoby to, że każdy pojazd może poruszać się buspasem w weekendy oraz w dni powszednie poza godzinami szczytu. Podobne rozwiązanie funkcjonuje w wielu miejscach w Warszawie.

Z petycją o okresowy buspas, pod którą podpisało się już ponad 2 tys. osób, wystąpiła radna Ursynowa Olga Górna. Zapytałem o sprawę Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Jak tłumaczy Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM-u, w weekendy z autobusów również korzystają pasażerowie, a skoro także wtedy są korki, to "absurdalne byłoby jego wyłączanie".

Należy jednak zauważyć, że wykorzystanie komunikacji miejskiej przez pasażerów jest znacznie mniejsze w weekendy, co tłumaczy też rzadsze kursowanie autobusów. Odblokowanie dodatkowego pasa dla ruchu pojazdów zmniejszyłoby problem korków w weekend. W końcu przed wspomnianymi zmianami takie sytuacje nie miały miejsca.

"Prowadzimy właśnie pomiary ruchu na Puławskiej, żeby porównać, jak się zmienił w stosunku do września (przed buspasem, a po otwarciu "ekspresówki") oraz w stosunku do okresu sprzed wakacji. Swoje dane – dotyczące tego, jak zmieniło się kursowanie autobusów — zbiera również ZTM" — kontynuuje w odpowiedzi dla Autokult.pl Jakub Dybalski.

Jedną ze składowych problemu jest lewoskręt w Karczunkowską — to ulica, którą można dojechać z ul. Puławskiej do węzła trasy S7. Oczekujących na skręt jest tylu, że często blokowali oni jeden z pasów do jazdy na wprost, natomiast skrajny prawy został przekształcony w buspas. Tym samym powstało "wąskie gardło", ponieważ cały ruch w stronę Warszawy musi przepływać przez jeden, środkowy pas.

Jakub Dybalski zaznacza, że już w zeszłym tygodniu wydłużono zielone światło dla skręcających. To jednak nie rozwiązuje większego problemu, jakim jest zator w dalszej części arterii.

"Podstawą ewentualnych korekt mogą być dane dotyczące ruchu. Mając dane, można stwierdzić, czy jest problem, jak duży i określić, jak go rozwiązać" — dodaje rzecznik prasowy ZDM-u. Kierowcy muszą się więc uzbroić w cierpliwość, ponieważ na ewentualne zmiany jeszcze trochę poczekają. O ile te w ogóle nadejdą.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów